Egy kisebb hondás kalanddal nyitottuk az idei telet. Franciaországba látogattuk, hogy NSX és Type R-éhségünket csillapítsuk. Szóval a karácsonyi ajándék ki van pipálva 2017-re, s most még nyugodtabban várjuk a februári, párizsi hondás oldtimer találkozót.
Nagyjából hasonló hidegek uralják Párizs északnyugati vidékét. Az útpálya itt-ott le volt fagyva, egy kicsit ki is kapart a CVT váltóval szerelt 1,0 literes Civic tesztautó a jégfoltokon. Amúgy a korai, 9:45-ös időpont révén egy viszonylag hosszabb, kötetlen beszélgetésre is sort tudtam keríteni az értékesítő kollégával, aki haláli nyugalommal újságolta a következőket: egyáltalán nem kell megszakadniuk, teperniük, mivel megvan az a 8-10 ezer fős vásárlóréteg, amely minden évben megveszi Hondácskáját. Az éves szám ugyan meghaladja a magyar 1000-1200-as átlagot, de az évi össz francia kétmilliós eladásokhoz képest valahol nagyon alul van. 🙁
Azonban cseppet sem bánom, hogy nem viszik ennyire a H-jelű modelleket, mert úgysem vigyáznának rá. Főleg a Renault-sok, de úgy általában a franciák csak úgy jeleskednek a parkolásoknál, vagyis faltól falig, autótól autóig manővereznek. Közlekedési tábla sem állja mindig útjukat, a lökhárító deformációját is számításba véve állnak be helyükre. Az ilyen jellegű, főleg városi használatra egy Clio tökéletes.
Márka | 2016-os pénzügyi év | 2015-ös pénzügyi év | Változás (%) | |
1 | – Renault | 407,933 | 382,504 | 6.6 |
2 | – Peugeot | 335,884 | 327,393 | 2.6 |
3 | – Citroen | 195,011 | 201,065 | -3.0 |
4 | – Volkswagen | 143,102 | 144,105 | -0.7 |
5 | – Dacia | 110,529 | 97,441 | 13.4 |
6 | – Ford | 79,173 | 80,730 | -1.9 |
7 | – Toyota | 77,696 | 71,755 | 8.3 |
8 | – Nissan | 69,072 | 74,102 | -6.8 |
9 | – Opel | 68,281 | 64,170 | 6.4 |
10 | – Audi | 64,686 | 58,734 | 10.1 |
11 | – Fiat | 62,545 | 54,443 | 14.9 |
12 | – Mercedes Benz | 62,060 | 55,377 | 12.1 |
13 | – BMW | 60,521 | 53,558 | 13.0 |
14 | – Kia | 33,684 | 29,146 | 15.6 |
15 | – DS | 28,081 | 30,257 | -7.2 |
16 | – Hyundai | 28,043 | 23,968 | 17.0 |
17 | – Mini | 25,176 | 22,512 | 11.8 |
18 | – Skoda | 23,620 | 21,759 | 8.6 |
19 | – Seat | 21,648 | 22,009 | -1.6 |
20 | – Volvo | 15,599 | 12.4 | |
Adatok: best-selling-cars.com
Egy kis visszatekintés: a Honda eladásai bővültek a leginkább a teljes tavalyi évben Európában a főbb gyártókat vizsgálva. Az európai ACEA adatai szerint a japánok 159 126 értékesített modellje 20,8%-kal haladta meg 2015 azonos időszakát.
A Honda európai eladásai (2016) |
||
Egyesült Királyság | 59,141 | +10.7% |
Németország | 24,921 | +18.9% |
Franciaország | 9,192 | +24.9% |
Olaszország | 9,600 | +98.0% |
Spanyolország | 9,136 | +20.2% |
Amint látjuk, egy Courbevoie-i (ejtsd: kurbövoá) kereskedésben van Type R, de még NSX szalonautó is. A dealerek könnyedén össze tudnak hozni egy-egy exkluzívabb bemutató estet az újdonságok köré építve országos szinten. Egy példa:
A kedvenc színemben mosolygott szembe a Civic Type R a szalonba lépve. Fehérben és feketében is szép, de a Polished Metal Metallic és a Sonic Grey Pearl szürkés színekben is nagyon ott van a szeren a CTR, utóbbi ritka és ütős, ezért szeretem igazán. Párizs, Monza, Hungaroring: mit sem változott a véleményem egy év távlatában, az utolsó porcikájáig érezni rajta, hogy egy utcai versenyautó. Annyi díjat gyűjtött idén nemzetközi szinten, hogy a Váci útról beérünk a Fáy utcai szalonba, mire felolvassuk az összeset. A legújabb elismerés mindössze pár napos. 😉
Sosem értettem, hogy egy különleges sportautót hogyan lehet egyszínű fekete belsővel kérni. Sokkal jobban kijönnek a formák a vagány pirossal vagy a műtők hangulatát idéző, kimért és patyolat vajbőrrel. Külső színnek is inkább kék vagy fehér, így legalább nem mondja a sok műveletlen rá messziről, hogy Ferrari. Szóval már egy éve és két hónapja nem fogtam a kuriózumnak számító, alul és felül is lapított, az NSX-ben használatos kormánykereket.
Külön büszke voltam, hogy a decemberi kiadású, The Grand Tour-féle videóban 250 km/óráig vezet az NSX a Lamborghini Aventador előtt, a cirka 60 milliós vételár így valóban megéri a nyers számadatokat tekintve, de a V6 biturbó sosem fog V12-es módjára szólni. Mikor jön az új NSX Type R?
A Honda NSX-ről
Az NSX-et a New Sport eXperience jelige ihlette. Meghajtása ennek megfelelően egyedi: 3,5 literes, V6-os, biturbó benzinmotorjához három elektromotor és egy 9 fokozatú, dupla kuplungos automata váltó kapcsolódik. Az 581 lóerős rendszerteljesítmény és a hibrid összkerékhajtás révén kevesebb, mint három másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, végsebessége 307 km/óra. Az irányítás, a gázreakció, a kapcsolási idő és a motorhang, egyszóval az autó egész viselkedése négyféle vezetési módban variálható, így a tisztán elektromostól a pályahasználatra való beállításokig minden kiválasztható. Egy rajt:
A Honda Civic Type R-ről
Az ötajtós testvérrel közös platformra épülő CTR-t az alapjaitól kezdve újratervezték, hogy a legjobb vezetési élménnyel jutalmazzon a forró ferdehátúak szegmensében - legyen szó közútról vagy versenypályáról. 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses VTEC TURBO motorját az előző generációtól vették át. Az átdolgozott szív immáron 320 lóerős, így 5,7 másodperc alatt repíti 100 km/órás sebességre a csúcsmodellt, amely páratlan, 272 km/órás végsebességgel büszkélkedhet.
Az ördögfióka, a Párizsban még tavaly meglesett CTR világszinten az Év Női Autója ítélete alapján a legjobb sportkocsi, de az USA-ban például a Wards, a Digital Trends és a Motor Authority által is elismerésben részesült. Visszakanyarodva az öreg kontinensre, itt is elcsavart fejekkel és meghódított szívekkel találkozhatunk. A Top Gear Év Autója díja mellett még két kategóriában húzott el vetélytársaitól a Type R Európában, de a GQ, az Auto Express, az Autocar, a What Car?, az Evo, az Inside Lane, a PistonHeads, a Daily Mail, a The Telegraph, a Car Magazine, a Car Throttle és a Daily Record is elismerésben részesítette a Civic 10. generációjának csúcsmodelljét.