Honda Accord modelltörténet

Hazánkban a Civic után a második legismertebb Honda modell talán az Accord. Ez a csoda itthon komoly rajongótábornak örvendhet. Bármely modellről is legyen szó, egy igazi Honda fan pontosan tudja miről beszélünk ha valamely modell szóba kerül. Az alábbiakban összeszedtük a történetét, hogy hogyan jutott el az autó eddig az elképesztő elegáns, sportos és fiatalos formavilágig, amelyekkel napjainkban rendelkezik.

Az első generációt 1976-ban mutatták be. 1989 óta a legkelendőbb autó az USA területén. Ezt a generációt 1976-tól 1981-ig gyártották.


Ez volt az első amely lejött a szalagról. Két fajta motorral szerelték, 1.6 literes és 1,8 literes kivitelben gyártották a négyhengeres csodát, előbbi 68 lóerős, míg az utóbbi 75 lóerő volt. 0-100-as gyorsulás csak kicsivel volt több 13 másodpercnél, és átlagosan 7 literes fogyasztással számolhatott a tulajdonos.

A következő szériát 1981-ben kezdték gyártani. Ez a modell ’81-ben jelent meg a Japán piacon, viszont az amerikai forgalmazására ’82-ben került sor. Előző verziójával ellentétben, ezt a modellt már Amerikában (Ohio) gyártották. Elődjéhez képest a változás mind a külső, mind pedig a belső térben megfigyelhető. Legnagyobb változást a váltó hozta, mely immáron a 3 sebességes automata helyett egy 4 sebességes Hondamatic váltót kapott. 1984-ben frissítették a modellt, ekkor már 84 lóerős motorral szerelték.

Fontos változás az elődhöz képest, hogy ebben a modellben már megjelent a velúr kárpit, sztereo rádiómagnó, klíma, tempomat, szervokormány, elektromos ablakok, a központi zár, digitális kvarc óra, tetőantenna, fekete vastag díszlécek, műanyag lökhárító valamint a könnyűfém felnik.

1984-ben, modellfrissítéskor, Special Edition utolsó kiadás (SE-i) kihasználva az utolsó években a gyártást, kapható volt a non-CVCC, már közvetlen befecskendezéses 110LE (82kw) ES3 motorral. Ehhez a modellhez lehetett kérni a bőr üléseket, elektromos üvegtetőt, bronz színezett üvegeket, és Premium Sound kazettás magnót, valamint 13" könnyűfém kerekeket. Egyben ez volt az a modell melyhez lehetett kérni a világ első autós navigációját, melyet később a Legend modell is megkapott.

Ez szintén két fajta motorral jelent meg, az 1.6 liters és 1.8 literes, melyekhez 80-, illetve 100 lóerő társul. A fogyasztásuk nagyjából 7-9 literre tehető.

A harmadik generáció 1986 és 1989 volt kapható a piacon. Az első széria, melyben megjelent a bukólámpa, az a bukólámpa, mely nagyban hasonlított a Prelude-éhoz is.

Európában ugyan csak fix lámpás verzió volt kapható, azonban ezt is forgalmazták Amerikában, csak CA modellként. Ebben a típusban jelentek meg az első és hátsó kettős lengőkarok. Ez jobb stabilitást, és kezelhetőséget nyújtott az autónak, egyenes és kanyargós úton egyaránt.


Fékek terén is nagy volt az előrelépés, amikor megjelent a négytárcsafékes rendszer. Extraként rendelhető volt az autóba ABS is.


Felszereltség terén a spártai és a luxus kategória között lehetett választani. Japánban elérhető volt egy "full extrás" csomag is, mely többek között fűthető tükröket, digitális műszerfalat, klímát és navigációt tartalmazott. Ez a felszereltség Amerikai piacon nem volt elérhető, hiszen a Honda éppen akkor kezdte bevezetni az Acura luxus márkát. 1988-ban a coupe modell is megjelent, amit kizárólag Ohio-ban gyártottak, és még Japán piacra is onnan szállítottak.

A következő generáció jelenti a klasszikust a modell történetében, melyet 1990-1993-ig gyártottak. Három féle modellből lehetett csak választani, kombi, szedán, coupé hármasból.

Könnyen összekeverhető a második generációs Honda Legenddel, hiszen mindkettő komoly megjelenés, és eleganciát sugallt.

Ez a modellel jelentette a 2.2literes 16 szelepes elektronikus üzemanyag befecskendezéses motor debütálását is. Újratervezték a kézi sebességváltót, megjelent a hidraulikus kuplung, valamint rendelhető volt minden típushoz a 4 sebességes automata váltó. Utóbbi érdekessége, hogy itt megjelent egy hidraulikus motortartó bak, melyet számítógép vezérelt, és fordulatszám függvényében keményítette, illetve lágyította az első motortartót, hogy az a rezgéseket, hangokat jobban elnyelje. A modell sikeréről talán az árulja el a legtöbbet, hogy a korai autók közül ez az Accord a második leggyakrabban ellopott autó Amerikában (A Honda Civic után). Négyféle teljesítményű motorral volt kapható, a 90 lóerőstől a 150 lóerősig.

1993-1995 között gyártották az Accord  ötödik generációját. Ez a széria jelentette a Swindoni Honda gyár elsőként gyártott Accordját. Elhagyták a 4 fokozatú autómata váltót, viszont alap felszereltség lett a dupla első légzsák, ami biztonsági szempontból hatalmas fejlődést jelentett. Csak extraként ugyan, de megjelent a bőr belső is.

Japán piacon ez az autó jelentette az első sport modellt, illetve ennek a sport változata az Si-R, melyet egy 200 lóerős erőforrás hajtott. Egy 1997-es modellfrissítés során a felszereltség bővült integrált indításgátlóval, kulcs nélküli ajtónyitással, CD lejátszóval, díszlécekkel és automata váltóval.

A nagy kedvenc. Hatalmas a lelkesedés a mai napig ezért a szériáért. Az Accord hatodik generációját (1998-2002) a mai napig nagyon szeretik, és nagy becsben tartják a tulajdonosok. Ugyan hozzánk Európába nem az eredeti modell érkezett, hanem annak egy rövidített verziója. A 4 és 5 ajtós modelleket Swindonban szerelték össze. Az amerikai és az európai modellt összehasonlítva, hatalmas eltéréseket vehetünk észre alkatrész szinten. Szinte csak a motor egyezik meg, illetve a futómű bizonyos részei. Igazi példamutatóvá vált  belső tere a kategóriájában.

2001-ben modellfrissítésen esett át, megváltoztak a felnik, a lámpák, valamint a Type-V  felszereltségi szint is megjelent, ami mindent megkapott, plussz tiptronic automata sebességváltót. Elérhető lett a hátsó spoiler a "szoknya" az autóhoz.

Fontos megemlíteni hogy az Accrod Type-R ezzel a modellel érkezett meg Európába. 220 lóerős motor és 221Nm-es nyomaték jellemezte. Type-R-t és a Type-V (2.3l 154le) modellt a hűtőrácson található piros Honda jel, és a Type-R hatalmas hátsó szárnya, valamint persze a felirat alapján lehetett könnyen megkülönböztetni. A Type-R Recaro sportüléseket kapott, valamint szénszálas belső borításokat. A súlycsökkentés végett még a hátsó elektromos ablakokat is kurblis váltotta a Type-R modellben.

Természetesen, mint minden Type-R modell esetében, nem csak a motor, valamint karosszéria lett átdolgozva, hanem a komplett futómű is, mely ikerdugattyús első 300mm átmérőjű fékeket kapott, valamint keményebb rugókat és lengéscsillapítókat. Igazi kétéltű, mely egyaránt megállja a helyét normál napi használatban, valamint versenypályán is, akárcsak a Civic Typ-R esetében bármely széria.

2002-ben a párizsi autószalonon a Honda bemutatta a hetedik generációt, melyet 2003-ban kezdtek forgalmazni. Szintén különvált az amerikai és az európai piac. Ezúttal nem hatalmasak a változások, viszont a swindoni gyártás helyett Japánból érkezett autókat forgalmaztak kombi és szedán formájában.

A két benzines motor mellett ekkor jelent meg a régóta várt 2.2 literes i-CTDI dízel is. Az európai modellt Amerikában Acura TSX néven forgalmazták. Alapfelszereltségbe ezúttal nem az oldalsó kameratükör ( mint a Honda e-ben) hanem első dupla légzsák, valamint oldalsó függönylégzsák került.

Rendelhető extra pedig az érintőképernyős DVD-s navigáció, valamint esőérzékelő ablaktörlő is. További extrát, illetve jobban felszerelt modelleknél széria tartozékot a Tempomat, kétzónás digitális klíma, fényre sötétedő belső visszapillantó, xenon fényszórók, fényszórómosó, ködlámpa, napfénytető, napellenző roló hátra, többcsatornás hangrendszer, oldalsó szélterelők, csomagtér tálca, parkoló szenzor, sport felfüggesztés jelentették.

A Type-S modell kizárólag 2.4 literes DOHC i-VTEC motorral volt kapható. Ez volt a felszereltség, és az erő tökéletes kombinációja. Hatalmas sikert jelentett mind a kombi, mind pedig a dízel változat. A dízel motor mellett két benzines változat volt kapható, 2.0 literes 155 lóerős, illetve 2.4 literes 190 lóerős.

A nyolcadik generációs nagytesó.

2005-ben csodálhatta meg a nagyérdemű a koncepció autót a Tokyo Auto Show keretein belül., melyből 2008 ben megszületett a 8. generáció.

Elődjéből megörökölte a motorokat, valamint a felszereltségi szinteket is, és az autó formájába csak finoman avatkoztak be, hogy folytonosságot mutathasson. Mindezek ellenére az új Accord még szélesebb és alacsonyabb lett, ezzel sportos - dinamikus külsőt adva neki. Ezzel a modellel érkezett először a Honda középosztályba a modern biztonság, mint a sávelhagyásra figyelmeztető elektronika, valamint adaptív sebességtartó elektronika, valamint a vezető támogatási rendszer. Az erőforrások terén a 2.0 literes motor 156 lőerőe, a 2.4 literes motor 201 lóerő, valamint a 2.2 dízel motor, mely által kisebb a fogyasztást és részecske kibocsátást, valamint megnövekedett a teljesítménye (150 lóerő). Rendelhetőek manuális 6 fokozató váltóval, vagy egy speciális kormányról is vezérelhető 5 fokozatú automatával.

És jöhet az utolsó két generáció. A sajnálatos módon külföldiekként emlegetett kilencedik és tizedik generáció. 2012-ben ugyanis a Honda kivezette a modellt az Európai piacról, ugyanis nem volt gazdaságos a forgalmazása, ellentétben az amerikai piaccal ahol vezető eladást generáltak a modellekkel.

A kilencedik generáció öt különböző motorral elérhető, egy sima 2.0 benzines 156lóerős, egy 2.0 benzines + 2 elektromotoros hybrid 196 lóerős, egy 2.4 literes 185 lóerős benzines, 3.0 V6- os amely kizárólag a kínai piacon elérhető, valamint egy 3.5 literes V6-os 278 lóerős benzines erőforrással. Váltókból sincs hiány, hiszen elérhető CVT, 6 sebességes automata és manuális, valamint 5 sebességes automata is.

Felszereltséget tekintve igazi Amerikai piacra szánt autó lett az Accord, hiszen minden megtalálható benne. Parkoló kamera, bluetooth, USB csatlakozók, több zónás digitális klíma, navigációs rendszer, LED lámpák, Apple CarPlay és Android Autó kompatibilitás is. A kilencedik generáció két karosszériával volt kapható  2 ajtós coupe, illetve a 4 ajtós szedán formájában. A tizedik generációt nem régen kezdték el értékesíteni, a gyártás 2017 októberében kezdődött. Jelenleg elérhető motorválaszték az 1.5 literes turbós motor,mely a civicből már jól ismert, a kétliteres turbó motor amely pedig a Civic Type-R-ből lehet ismerős. Váltóból jelenleg három változat érhető el: Fokozatmentes CVT automata, 6 fokozatú kézi váltó, illetve egy 10 fokozatú automata váltó. Ebből a generációból nagy valószínűséggel nem lesz coupé verzió.

A tizedig generáció részletes leírása ITT olvasható.