- Az új Civic Type R Limited Edition minden idők leginkább kihegyezett Type R modellje
- Az európai piacon mindössze 100 darab Limited Edition modellt értékesít a márka
- Az új Civic Type R Sport Line esetében kevésbé feltűnő karosszéria alatt bújik meg a kimagasló teljesítményű hajtáslánc
- A 2020-as Civic Type R modellek felfrissített formavilággal és tovább fejlesztett műszaki tartalommal kerülnek a szalonokba
- Bemutatkozik a Honda új, Log R névre keresztelt rendszere, ami folyamatosan figyeli a pilóta teljesítményét és hozzájárul vezetési tudásának fejlesztéséhez
Két új modellváltozattal bővül 2020-ban a Civic Type R család. A Limited Edition és Sport Line néven bemutatkozó újoncok a Type R GT műszaki alapjaira épülnek, de megjelenésüket és teljesítményüket illetően is mást stílust képviselnek, így még szélesebb rétegek számára lehet ideális a Honda többszörös díjnyertes hot hatch-e.
A számos kis tömegű alkatrészekből felépülő Civic Type R Limited Edition minden idők legpuritánabb, egyszersmind legextrémebb Civic Type R-átirata, amit egyszerűbb beltér, fokozott menetdinamika és jellegzetesebb megjelenés különböztet meg társaitól.
Igazán vonzó a Sport Line kivitel is, hiszen afféle lopakodóként csempészi át a Civic Type R brutális teljesítményét a közutakra. Alacsony hátsó légterelője, 19”-os felnigarnitúrája és fekete utastere csak a szakavatott szemeknek árulja el, hogy mi rejlik a motorháztető alatt.
A 2020-as Civic Type R-választék
A Honda Civic Type R család tagjai egytől egyig modellfrissítésen esnek át, beleértve a Type R GT-t is. Kifinomultabb lett az első lökhárító, valamint szimmetrikus, letisztult megjelenésű ködlámpa-fészkeket alakítottak ki, és átrajzolták a minden elemükben LED, nappali menetfénnyel kiegészített fényszórókat is, melyek a korábbinál egyszerűbb, mégis látványosabb megjelenéssel bírnak. Emellett, az orr-rész közepére helyezett légbeömlő méretét növelték és a vékonyabb rácsozással látták el, ami 13%-kal nagyobb légbeáramlást biztosít a hűtőnek.
A hűtőradiátort is áttervezték, így extrém terhelésnél is az ideális tartományban maradhat az erőforrás hőmérséklete. A Honda saját mérései azt mutatják, hogy a fokozott légáteresztő-képességből fakadóan pályahasználatnál akár 10ºC-kal is alacsonyabb lehet az erőforrás hőmérséklete. Mivel az áttervezett hűtőrács miatt valamelyest csökkent az első traktusra ható leszorítóerő, a Honda mérnökei mélyebb légbeömlőnyílást helyeztek a lökhárító alsó részére, melynek két oldalán különleges bordázatot alakítottak ki, ami visszatereli a légáramlást a szpoilerre, így fokozva a leszorítóerőt.
Hogy még közvetlenebb és precízebben irányítható legyen a Civic Type R, a 2020-as modellváltozatok továbbfejlesztett felfüggesztéssel gördülnek le a futószalagról. Az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer vezérlőprogramja rövidebb idő alatt dolgozza fel az útviszonyokról árulkodó adatokat, ami gyorsabb lengéscsillapító-reakciókat, egyszersmind könnyebb kezelhetőséget és jobb menetkomfortot jelent a gyakorlatban. További fontos változás, hogy a hátsó, alsó lengőkarok keményebb gumiágyazással kapcsolódnak a karosszériához, ezáltal 8%-kal nagyobb oldalirányú terhelést képesek felvenni. Az eredmény nem más, mint kedvezőbb futómű-karakterisztika, és ideálisabb kerékösszetartási érték a kanyarvételeknél. Elöl szintén optimalizálták a szilentblokkokat, s nem utolsó sorban kisebb súrlódású gömbfejeket alkalmaztak, hogy még precízebben kormányozható legyen a modell.
Nem maradt régi a fékrendszer sem, ugyanis kétrészes, úszóágyazású tárcsákra váltottak a japán szakemberek és újfajta fékbetétek mellett döntöttek. A módosítások eredményekén gyorsult a hőleadás és még hosszabban terhelhető a rendszer a fékhatás gyengülése nélkül, tehát rövidebb köridőkre és még átütőbb vezetési élményre számíthatnak a tulajdonosok a versenypályákon. Ezt a célt szolgálja a fékpedál 15 mm-rel rövidebb útja is, s mivel az új rendszer bevezetésével 2,5 kg-mal csökkent a rugózatlan tömeg, az autó reakcióideje is jelentősen mérséklődött.
A belsőtérben a használhatóságot kívánták fokozni a Honda tervezői, ezért hagyományos gombot kapott a hifi és a klíma, így még könnyebben kezelhető az autó menet közben. Az új váltógomb formája a korábbira emlékeztet, mégis hatalmas a különbség. Egyrészt gyorsabb és pontosabb kapcsolásokat tesz lehetővé, másrészt 90 g-mal könnyebb elődjénél, azaz a tömegcsökkentéshez is hozzájárul. Ugyancsak újdonság az Alcantara® bőrrel borított, jó fogású kormány és az Aktív Hangszabályozás (Active Sound Control, ASC), melynek beállításai menetüzemmódonként (Comfort, Sport és +R) eltérőek. Ez a rendszer a hifi hangszóróira épül és két feladata van: egyrészt jellegzetesebb hangzást adni az autónak sportos, agresszív vezetésnél (Sport és +R), másrészt csendesebbé tenni az utasteret, mikor a Comfort program aktív és gyorsít a pilóta.
Az új Civic Type R GT hazai forgalmazása áprilisban kezdődik, de már megrendelhetik a vásárlók.
A modell kezdőára 13.709.000 Ft.
Bemutatkozik a Honda Log R
A Hondák történetében először adatrögzítő berendezéssel szerelik fel a Type R modelleket. A Honda LogR névre keresztelt eszköz a fedélzeti számítógép és a szenzorok adatait adja át a dedikált okostelefon-alkalmazásnak, lehetővé téve, hogy a pilóta nyomon kövesse menet közben nyújtott teljesítményét. Ez pályán és közúton egyaránt segít fejleszteni a sofőr vezetői tudását, különösképp, hogy olyan algoritmust futtat, ami a vezetési stílust hivatott hatékonyabbá és kifinomultabbá tenni.
A Honda Log R három fő funkcióval rendelkezik: Performance Monitor (Teljesítménymonitor - jármű), Log Mode (Köridő Napló) és Auto Score Mode. (Vezetőértékelési index). Performance Monitor esetén az audiorendszer kijelzője (Display Audio) afféle másodlagos műszeregységként működik és folyamatosan mutatja a mért értékeket, míg Log Mode-ba kapcsolva a köridőket rögzíti a rendszer, ezzel segítve a vezető fejlődését. Az Auto Score program játékos formában igyekszik kifinomultabbá tenni a pilóta vezetési stílusát – folyamatosan figyeli a fékezéseket, a gázadásokat, a kormánymozdulatokat és az egyenesfutást, s ezek függvényében pontozza a sofőr teljesítményét.
Menet közben minden információ az audiorendszer képernyőjén jelenik meg, de a Log Mode-ban és az Auto Score üzemmódban rögzített részletes adatok (pl. korábbi körök, jármű információk) a telefonon is kielemezhetők, sőt a Google Térképet is használó szoftverrel a választott ívek is megtekinthetők.
Teljesítménymonitor
Amennyiben a tulajdonos letölti és telepíti a kapcsolódó okostelefon-alkalmazást, majd csatlakoztatja készülékét, a központi kijelző ún. teljesítménymonitorrá (Performance Monitor) válik, és olyan adatokat közöl a pilótával, mint a hűtőfolyadék, a motorolaj és a beszívott levegő hőmérséklete, a légköri és az olajnyomás, valamint az aktuális váltófokozat.
Emellett a G-mérő (G-Meter) révén a – gázadás, fékezés és kanyarodás közben mérhető – nehézségi gyorsulásra vonatkozó értékek is megtekinthetők egy speciális grafikonon, sőt háromdimenziós, felülnézeti kép is megjeleníthető, ami úgy mutatja az autó viselkedését a kanyarvételek, lassítások és gyorsítások során, mint egy ultramodern számítógépes játék. Az audiorendszer képernyője természetesen azt is mutatja, hogy éppen melyik menetüzemmód (Comfort, Sport és +R) aktív.
Log Mode
A Log Mode-ot úgy tervezték, hogy segítse a Civic Type R-tulajdonosok pilótát minél rövidebb idő alatt körbe érni a versenypályákon. Kihasználva a GPS előnyeit, a rendszer folyamatosan figyeli a jármű helyzetét, a beépített érzékelők pedig a lassítások, gyorsítások és kanyarodások során mérhető nehézségi gyorsulást mérik. Maga az alkalmazás kifinomult, precíz irányítást szavatol, ugyanis minden megtett körnél színes vonalakkal mutatja, hogy hol és miként haladt az autó. Ha a vezető figyelembe veszi a szoftver által közölt adatokat, idővel egyre kifinomultabban kezelheti a tengelykapcsolót, a váltót, a kormányt, valamint a fék- és a gázpedált, ezáltal kiegyensúlyozottabban és gyorsabban érhet körbe a pályákon, s vezetési tudása is jelentősen javulhat. A köridők természetesen elmenthetők, így nyomon követhető a fejlődés.
Auto Score
Az Auto Score mindig működik, ha a Honda Log R alkalmazás aktív. Figyeli, hogy a vezető miként gyorsít, lassít, kanyarodik, illetve halad egyenesen, és e négy paraméter alapján határozza meg, hogy hány pontot „érdemel”. Ráadásként az összesített pontszámot összeveti a szoftver részeként tárolt, Log Mode-ban is használt alapértékekkel, melyeket profi pilóta segítségével rögzítettek a fejlesztők. Az Auto Score elsősorban a hétköznapi közlekedés során hivatott hatékonyabbá tenni a jármű kezelését, nem a köridők lefaragását segíti elő. Akárcsak a Log Mode, az Auto Score is elmenti a GPS-koordinátákkal társított menetadatokat, így nyomon követhető, hogyan fejlődik a pilóta az idők során.
Honda Civic Type R Limited Edition
Az új, kifejezetten pályahasználatra tervezett Civic Type R Limited Edition fejlesztésekor arra törekedtek a Honda szakemberei, hogy minden idők leggyorsabb elsőkerék-hajtású hot hatch modellje lásson napvilágot. Az újonnan alkalmazott, kis tömegű alkatrészek sokasága és az egyszerűbbé tett utasér révén páratlanul extrém autó született, melynek középpontjában maga a pilóta áll.
Ebből a kivitelből csupán 100 darabot értékesít a márka Európában, és természetesen mindegyik a kimagasló menetteljesítményekkel büszkélkedő Civic Type R alapjaira épül. Igazodván a pályahasználathoz, a Limited Edition 20”-os, kovácsolt BBS könnyűfém felniken, illetve Michelin Cup 2 abroncsokon gördül, mindazonáltal közúton is egyedülálló teljesítményt nyújt. Hogy a futóműrendszer tökéletesen passzoljon az új kerékgarnitúrához, egyszersmind a lehető legharmonikusabb legyen, a lengéscsillapítókat és a kormányművet egyaránt optimalizálták a japán vállalat munkatársai.
Az extrovertált kivitelhez feltűnő szín dukál, ezért a Civic Type R Limited Edition látványos „Sunlight Yellow” megrendelhető lesz. További jellegzetessége, hogy sötét króm bevonatú CIVIC embléma díszeleg a csomagtérajtón, a tető, a két külső tükör és a motorháztetőn kialakított légbeömlő pedig fényes fekete festést kap, ezzel is utalva a Honda motorsportörökségére, valamint a Civic Type R Limited Edition egyedülálló képességeire a teljesítményorientált hot hatch-ek mezőnyében.
A beltér is a Honda motorsportok iránti szenvedélyéről árulkodik, a piros kagylóüléspár és a szintén piros Alcantara® bevonatú kormány éppúgy száguldásra csábít, mint a könnycseppet formázó váltógomb. Mindezt egyedi plakettel látták meg a tervezők, amelyen modell a gyártási száma szerepel.
Pályaorientált autóról lévén szó, az infotainment rendszert és a légkondicionálót – tömegcsökkentési okokból – kiszerelték, a központi érintőképernyő helyére pedig egyszerű műanyag burkolat került. Eltávolították a tető, a hátsó ajtó, az első lökhárító és a műszerfal zajcsillapító betéteit is, így a Limited Edition 47 kg-mal könnyebb, mint a GT felszereltségű Civic Type R. Szemben a többi márka teljesítményre hangolt ferdehátújával, a Limited Editiont hátsó ülésekkel vehetik át a vásárlók, így éppoly magas használati érték jellemzi, mint a klasszikus Civicet.
Miként az alap Type R, úgy a Limited Edition is az alapfelszereltség részeként kapja meg az ultramodern menetbiztonsági és vezetést segítő eszközöket magában foglaló Honda SENSING csomagot, amiben Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer, Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszer, Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, Sávtartó Asszisztens és Adaptív Sebességrögzítő is szerepel.
Az új Limited Edition mozgatását a Civic Type R hátborzongató teljesítményű 2.0 VTEC TURBO erőforrásra bízták, amely 320 LE-s csúcsteljesítménnyel (6500 f./percnél) és 400 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal (2500 és 4500 f./perc között) repíti előre a Honda sportkocsiját. Az elképesztő motorerőnek hála a Civic Type R Limited Edition 5,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a lehengerlő élményben azonban csak keveseknek lehet része, a márka ugyanis csak 100 példányt készül értékesíteni a 2020 nyarától rendelhető különlegességből. Az indulóárat egyelőre nem közölte a gyártó, az ígéret szerint a forgalmazást megelőzően hozták nyilvánosságra.
Honda Civic Type R Sport Line
A Civic Type R-választék újabb ikonikus taggal bővül 2020-ban, érkezik ugyanis a Type R Sport Line, ami éppoly erős, sportos és villámgyors, mint a maga a Civic Type R, de kevésbé feltűnő formavilág és kifinomultabb menetkomfort jellemzi.
Hátsó légterelő szárnya például jóval alacsonyabb, mint az alap Type R-é, így egyszerűbb, letisztultabb a sziluett, ámde a sportos összhatás megmarad. Szintén a Civic Type R Sport Line sajátja a karosszéria alsó felén végigszaladó szürke díszcsík. A 2020-as Civic Type R és Type R Sport Line egyaránt megrendelhető lesz hangsúlyos Racing Blue színben.
Még kifinomultabb vezetési élmény
A Type R Sport Line kényelmesebb és kifinomultabb vezetési élményt nyújt extrém testvéreinél, amiben nagy szerepet játszanak az új, 19”-os, sötétszürke könnyűfém felnikre húzott, puhább oldalfalú Michelin Pilot Sports 4S abroncsok. A kedvezőbb NVH-érték (ti. zaj, vibráció és nyersség) érdekében az első csomagtartóba és az ötödik ajtóba további zajszigetelő elemeket helyeztek, az utastéren pedig jó pár ponton finomítottak, hogy még otthonosabb legyen a hangulat, ámde megmaradjon a sportos jelleg.
A fekete ülések kárpitozását piros cérnával varrják, a váltógomb csepp alakú, a kormánykerék pedig fekete Alcantara-bevonatot kapott. A piros öltéssorok az ajtók és a csomagtartó borításán is megjelennek, felidézve a Honda motorsportörökségét.
Ahogy a jelenlegi csúcsmodell, a Type R GT, úgy a Type R Sport Line felszereltségi listáján is megannyi kényelmi és menetbiztonsági kiegészítő szerepel, közöttük olyan ínyencségekkel, mint a hangulatvilágítás vagy az automatikus fényszóró. Ráadásként az új kivitel 7"-os, Apple CarPlay és Android Auto kapcsolat kiépítésére, valamint digitális rádióadások vételére egyaránt alkalmas infotainment rendszerrel kényezteti az utasokat.
Az új Civic Type R Sport Line forgalmazása májusban kezdődik a magyar piacon, de már mától megrendelhetik a vásárlók.
A modell alapára 13.549.000 Ft.
A Civic Type R modellcsalád bővítése egyértelműen jelzi, hogy új fejezet kezdődött a nagy teljesítményű, ferdehátú Hondák történetében. A most bemutatott változatok küldetése, hogy közúton és versenypályán egyaránt a kategória legélvezetesebb autói legyenek, és gyorsulás, valamint gyorsaság terén is messze maguk mögé utasítsák riválisaikat.