Olvasónk nagy álma vált valóra a legfrissebb Accorddal, amit még kapni lehetett Európában. Mire érdemes figyelni a használt autós vásárlásnál, milyen tételekkel számoljunk?
"A magyar használt autó piac a koronajárvány közepén... Érdekes kettősség rajzolódott ki az árakban, mivel messze nem az összes ársávban történt meg a várva-várt árzuhanás. Valahol másfél-kétmillió környékén jókat tudtam alkudni, de ettől felfelé 5-6 millióig szépen kitartották árukat a modellek. Természetesen ki lehetett jönni még jobban a sztoriból, ha beragadt új autót sikerült kifogni 11 helyett 8 millióért. Nem volt tehát magától értetődő és általános az árváltozás sehol sem. Minél több nálad a készpénz, annál könnyebb alkudni, de őszintén, 100 ezres foglalót szívesebben bukok, mint látatlanba elsőre a vételár 10%-át letenni foglalónak, ahogyan azt egyes kereskedők gondolják.
Sokat elárul egy kereskedőről, hogyha nem engedi átvizsgálásra elvinni az autót, vagy a forgalomból kivont állapotra való tekintettel legalább helyszíni, hozzáértővel való átvizsgálást is megtilt, vagy húzza a száját - így nincs pl. festékvastagság-mérés. Jobb az ilyet elkerülni, de természetesen továbbra is a varázslatos magyar használt autó piacról és minden hájjal megkent kereskedőkről beszélünk, vagyis túl nagy csodát ne várjunk.
Mit jelent a használt autó? A nevében benne van, hogy használt. Ki így, ki úgy használta, jó gazda és kevésbé jó gazda járgányával is találkoztam. Mivel használt, nem új, tehát nyugodtan szertefoszolhat az illúziónk, hogy minden tekintetben hibátlan autót vásárolunk majd, nem kell rákölteni, patika az állapot, sehol egy karc, vezetett a szervizkönyve, magyar forgalombahelyezésű, valós a kilométer, karambolmentes, azonnal elvihető - és persze olcsó is. Valahonnan engedni kell annak, aki nem tud fél évet elszórakozni a használt autó vásárlással, mert úgysem fog együtt állni az összes csillag egy hét leforgása alatt. Alapvetően igaz, hogy nem kilométert, hanem állapotot vásárolsz, és így 240 ezer kilométerrel is ki lehet fogni jobbat, mint 180 ezerrel.
További szempont volt, amikor a 2012-es Accordra esett a választásom, hogy egyszer el kell majd adni. Egy 2006-os évjáratú állommasina lehet, hogy fele ennyibe kerül, de vajon két év múlva mennyit fog érni? Drága olajcserék és alkatrészek, ezeket jobb egy értékesebbe pakolni szerintem. Mert ezeknek lelkük van, műszerek, és nem fogják eltalálni a motor- és váltóolajat a sarkon. Hidd el! Ott nem látják a visszahívási akciókat, de azt sem fogják tudni, hogy milyen gyakran kell különféle ellenőrzéseket elvégezni. Persze jó-jó, átnézték, de nem véletlenül van előírva a csereperiódus bizonyos alkatrészekre. Nehogy úgy járj, hogy hajtod, amíg megy, aztán nagy kár ér. Én megelőzés párti vagyok. Vajon mi lehet a titka a 400 ezer kilométert elfutott Accord példányoknak? A hozzáértés és a jó alkatrész.
184 ezer kilométert mutat a kilométer óra. Bele sem ültem, máris az első gondolatok: jól használva a régebbi Accordunk kuplungja ennyit bírt, ami nagyon szép eredmény. Illetve e körül lengéscsillapítókat is cseréltettünk anno - akkor elég rosszak voltak még az utak. Ez az alapfelállás. Több százezres tétel lóg a levegőben, és még csak a kilométer óra állását olvastam le.
Kötelező szerviz 20 ezrenként - a fejemet rá, hogy elmaradt a 180 ezres olajcsere, így könnyebb elpasszolni. Plusz 80 ezer forint márkaszerviz árakon. Tegyük fel, azért legalább ímmel-ámmal megvolt az olajcsere a garancián túli időszakban is, de vajon tudták a szakik, hogy milyen speckó iridiumos gyertyák mennek ebbe az újgenerációs szívómotorba? A négy darab 26 ezer.
Nem tudták, mert a koromól és korrózióból látszik, hogy nem voltak cserélve 120 ezer kilométernél. Féltengely gumiharang tömítés 30 ezer, váltó szuszogócső fejtömítés 2 ezer forint. Kell egy új, balos kormányösszekötő! A szilentek elöl egyelőre még jók, hátul kettő lassan csereérett. Gömbfejek rendben. Még néha mintha picit rázna gyorsításnál, lehet, hogy a féltengely csuklók is beszállnak a buliba 160 ezerért kb., hogyha ezek után még mindig fennáll a probléma. Nem játszunk a felújítással, plusz párban cseréljük. De hékás, várjuk ki a végét, mert 300 ezer kilométernél utóbbi nem jött elő még anno, haladjunk csak sorjában.
Négy új nyári gumi felrakással együtt 170 ezer. Sajnos a webshopok legjobb árai köszönnek vissza a mezei kereskedőknél is, csoda nincsen. Defekttűrő erre nem javasolt a nyomásérzékelő hiánya miatt, de azért Continental vagy Bridgestone legyen? A nagy nevek mellett a Hankook, a Pirelli és a Goodyear is szóba jöhet természetesen a 35-45 ezres ársávban. Meglepetésemre a Goodyear B-s üzemanyaghatékonyságot és A-s vízenfutást tud, így azonnal felgumiztattam pénteken zárás előtt 15 perccel. Ez is csak egy idegölő játszma, mert a használt gumi akár veszélyes is lehet, illetve utána kell menni. Pont nagyon nem a legnépszerűbb és a legolcsóbb a 225/50/R17-es méret. A kevésbé felszerelt Accordokhoz 215 és 205 mm széles gumi jár, de ezen így nem akartam spórolni. Majom és banán esete.
Úgyis évekig meglesz ez a szett, magamnak fektetek be ismét. Ilyen ez a komplett vásárlás is. Egy hét alatt így is belebetegtem, nyugtalan alvás, telefonok, látogatás, átverések: a legnehezebb téma egy férfi életében a jó használt autó vásárlása. De persze néha jókat is nevettem a kamuzásokon. Aki Accordon nőtt fel, nehéz megetetni vele bármit. A gumizásra sem tudsz heteket várni, illetve amikor tényleg kell egy munkaeszköz, egy autó, időkorláton belül kell a lehető legjobb döntést meghozni. A lehető legjobbat. A fenti álomfelsorolás összes eleme úgysem teljesül rövid időn belül.
A gumizáson felül a tankolás is zsebbenyúlós sztori mindig. 65 liter százas benzinnek megkérik az árát, szóval 30 ezer felé kanyarít a számla minden alkalommal - cserébe 900-ezer kilométert is el lehet autózni egy tankkal. 6-7 literes fogyasztás egy régebbi szívómotortól, amely 156 lóerővel mozgat majdnem másfél tonnás testet? Lenyűgöző, hogy milyen kultúrált a hétköznapi körökben tényleg elég alacsony fordulaton, illetve mire képes 5 ezres fordulat felett.
Életem legnagyobb hondás csalódása pozitív értelemben - a régebbi kivitel után csak egy nehezebb Accordot láttam a katalógus lapján egy lóerővel erősebb motorral. Képről kezdetben sütött a lomhaság, bár amióta megvan, állítom, hogy ennél gyorsabb autó nem kell nekem. Ja, és nem vagyok öreg.
Üléspozíció memória, prémium hifi 10 hangszóróval és 6 lemezes CD-tárral, USB-vel, Bluetooth-szal, bőr üléssel, napfénytető, bi-xenon fényszóró aktív kanyarfénnyel, kék lábtérvilágítás. A digitklíma, a nagy csomagtartó és a kiváló ergonómia mindegyik kivitelből ismert már. Nem süt középen a hülye tablet, sima a haladás, lágyan ring és kanyarban jól támaszkodik az Accord a kettős keresztlengőkaros felfüggesztésen elöl. Végre egy középvezetői autó, amit nem nyomkodni kell, hanem hajtani és minél többet menni vele, félpercenként nagyokat váltani, élvezni a motorhangot, az ülések ívét, a bőr illatát és a masszív válltámaszt. Nem folytatom, az Accordosok ezt jól ismerik. Az élménynek az ára is megvan, köztudott, hogy ez volt a Hondák csúcsa abban az időben, így a tankolás, a szerviz, a gumizás is pénztárca igényes, ezzel számolni kell már a megvételkor.
Külön öröm számomra, hogy sikerült egy klasszikust kifogni a régi szép időkből. Most hondás rendszámkeret (4400 Ft), új szőnyegek (20 ezer Ft) a következő, később küszöbjavítás (sok), első és hátsó műanyag hasburkolat (250 ezer Ft), majd a teli fényezés (sok) és a bőrözés (pár tízezer Ft) apró javítása következik. Műszaki vizsga hamarosan (20 ezer Ft).
Íme a totó: nem feltétlenül tud mindent egy mezei szerelő kilométerre lebontva. Vajon melyiket hány kilométerenként kell cserélni? Nekem megéri a kevesebb aggódást, ha húsz év után is a Royal Motor Honda márkaszerviz szolgáltatásait veszem igénybe. Neked?"
Szívesen várjuk a Te sztoridat is, saját képekkel! Kövess minket a facebookon is!
- Motorolaj (Shell 0W-30), motorolajszűrő, levegőszűrő cseréje, szelephézag ellenőrzése, üzemanyagszűrő cseréje, gyújtógyertyák, ékszíj cseréje, alapjárat ellenőrzése, hűtőfolyadék cseréje, sebességváltó-folyadék cseréje, első és hátsó fékek ellenőrzése, rögzítőfék beállításának ellenőrzése, por- és pollenszűrő cseréje, fényszórók beállításának ellenőrzése, próbaút (zaj, stabilitás, műszerfal működése), trk-flakon lejárati idejének ellenőrzése, korrózió ellenőrzése, kormányösszekötő rúd gömbfejei, kormányműház és gumiharangok, felfüggesztés elemei, féltengely porvédők, féktömlők és fékvezetékek (az abs-szel együtt), minden folyadék szintje és állapota, kipufogórendszer, üzemanyag-vezetékek és csatlakozásaik, gumiabroncsok állapotának ellenőrzése.
- Jó tudni: nagy igénybevétel: egy út során kevesebb mint 8 km megtétele, vagy fagyáspont alatti hőmérsékleten kevesebb mint 16 km megtétele. rendkívüli, 35 °c feletti melegben közlekedés. túlságosan hosszú alapjárati működés, vagy rendszeresen hosszan tartó megállás-haladás típusú közlekedésben való részvétel. utánfutót vontatás, megrakott tetőcsomagtartóval vagy hegyi utakon közlekedés. sáros, poros vagy latyakos utakon való közlekedés.