Déjà vu – Párizsi látogatás

Idestova négy hónap telt el egy varázslatos kirándulástól számítva. A Civic-féle túra és az olyan gyöngyszemek, mint a Type R és az NSX a "sohasem felejtjük" kategóriába tartoznak. Nos, a Japauto idén ünnepli fennállásának 50 évfordulóját. Ennek alkalmából elegáns, franciás fogadást rendeztek szalonjukban, a középpontban természetesen az általunk már lecsekkolt NSX-szel.

50-ans-japauto.mp4

Japauto, 1er distributeur Honda de France depuis 1966 a fêté ses 50 ans en invitant ses plus fidèles clients lors d'une soirée. Nous étions évidemment là pour ce grand moment.

Közzétette: Honda France – 2018. február 21.

Visszatekintés:

2017. december. Egy kisebb hondás kalanddal nyitottuk az idei telet. Franciaországba látogattuk, hogy NSX és Type R-éhségünket csillapítsuk. Szóval a karácsonyi ajándék ki van pipálva 2017-re, s most még nyugodtabban várjuk a februári, párizsi hondás oldtimer találkozót.

Ős ellenségek egy fedél alatt

Nagyjából hasonló hidegek uralják Párizs északnyugati vidékét. Az útpálya itt-ott le volt fagyva, egy kicsit ki is kapart a CVT váltóval szerelt 1,0 literes Civic tesztautó a jégfoltokon. Amúgy a korai, 9:45-ös időpont révén egy viszonylag hosszabb, kötetlen beszélgetésre is sort tudtam keríteni az értékesítő kollégával, aki haláli nyugalommal újságolta a következőket: egyáltalán nem kell megszakadniuk, teperniük, mivel megvan az a 8-10 ezer fős vásárlóréteg, amely minden évben megveszi Hondácskáját. Az éves szám ugyan meghaladja a magyar 1000-1200-as átlagot, de az évi össz francia kétmilliós eladásokhoz képest valahol nagyon alul van. 🙁

Azonban cseppet sem bánom, hogy nem viszik ennyire a H-jelű modelleket, mert úgysem vigyáznának rá. Főleg a Renault-sok, de úgy általában a franciák csak úgy jeleskednek a parkolásoknál, vagyis faltól falig, autótól autóig manővereznek. Közlekedési tábla sem állja mindig útjukat, a lökhárító deformációját is számításba véve állnak be helyükre. Az ilyen jellegű, főleg városi használatra egy Clio tökéletes.

  Márka 2016-os pénzügyi év 2015-ös pénzügyi év Változás (%)
1 – Renault 407,933 382,504 6.6
2 – Peugeot 335,884 327,393 2.6
3 – Citroen 195,011 201,065 -3.0
4 – Volkswagen 143,102 144,105 -0.7
5 – Dacia 110,529 97,441 13.4
6 – Ford 79,173 80,730 -1.9
7 – Toyota 77,696 71,755 8.3
8 – Nissan 69,072 74,102 -6.8
9 – Opel 68,281 64,170 6.4
10 – Audi 64,686 58,734 10.1
11 – Fiat 62,545 54,443 14.9
12 – Mercedes Benz 62,060 55,377 12.1
13 – BMW 60,521 53,558 13.0
14 – Kia 33,684 29,146 15.6
15 – DS 28,081 30,257 -7.2
16 – Hyundai 28,043 23,968 17.0
17 – Mini 25,176 22,512 11.8
18 – Skoda 23,620 21,759 8.6
19 – Seat 21,648 22,009 -1.6
20 – Volvo 15,599   12.4
         

Adatok: best-selling-cars.com

Egy kis visszatekintés: a Honda eladásai bővültek a leginkább a teljes tavalyi évben Európában a főbb gyártókat vizsgálva. Az európai ACEA adatai szerint a japánok 159 126 értékesített modellje 20,8%-kal haladta meg 2015 azonos időszakát.

A Honda európai eladásai (2016)
Egyesült Királyság 59,141 +10.7%
Németország 24,921 +18.9%
Franciaország 9,192 +24.9%
Olaszország 9,600 +98.0%
Spanyolország 9,136 +20.2%

Amint látjuk, egy Courbevoie-i (ejtsd: kurbövoá) kereskedésben van Type R, de még NSX szalonautó is. A dealerek könnyedén össze tudnak hozni egy-egy exkluzívabb bemutató estet az újdonságok köré építve országos szinten. Egy példa:

A kedvenc színemben mosolygott szembe a Civic Type R a szalonba lépve. Fehérben és feketében is szép, de a Polished Metal Metallic és a Sonic Grey Pearl szürkés színekben is nagyon ott van a szeren a CTR, utóbbi ritka és ütős, ezért szeretem igazán. Párizs, Monza, Hungaroring: mit sem változott a véleményem egy év távlatában, az utolsó porcikájáig érezni rajta, hogy egy utcai versenyautó. Annyi díjat gyűjtött idén nemzetközi szinten, hogy a Váci útról beérünk a Fáy utcai szalonba, mire felolvassuk az összeset. A legújabb elismerés mindössze pár napos. 😉

Sosem értettem, hogy egy különleges sportautót hogyan lehet egyszínű fekete belsővel kérni. Sokkal jobban kijönnek a formák a vagány pirossal vagy a műtők hangulatát idéző, kimért és patyolat vajbőrrel. Külső színnek is inkább kék vagy fehér, így legalább nem mondja a sok műveletlen rá messziről, hogy Ferrari. Szóval, már egy éve és két hónapja nem fogtam a kuriózumnak számító, alul és felül is lapított, az NSX-ben használatos kormánykereket.

Külön büszke voltam, hogy a decemberi kiadású, The Grand Tour-féle videóban 250 km/óráig vezet az NSX a Lamborghini Aventador előtt, a cirka 60 milliós vételár így valóban megéri a nyers számadatokat tekintve, de a V6 biturbó  sosem fog V12-es módjára szólni. Mikor jön az új NSX Type R?

A Honda NSX-ről

Az NSX-et a New Sport eXperience jelige ihlette. Meghajtása ennek megfelelően egyedi: 3,5 literes, V6-os, biturbó benzinmotorjához három elektromotor és egy 9 fokozatú, dupla kuplungos automata váltó kapcsolódik. Az 581 lóerős rendszerteljesítmény és a hibrid összkerékhajtás révén kevesebb, mint három másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, végsebessége 307 km/óra. Az irányítás, a gázreakció, a kapcsolási idő és a motorhang, egyszóval az autó egész viselkedése négyféle vezetési módban variálható, így a tisztán elektromostól a pályahasználatra való beállításokig minden kiválasztható. Egy rajt:

A Honda Civic Type R-ről

Az ötajtós testvérrel közös platformra épülő CTR-t az alapjaitól kezdve újratervezték, hogy a legjobb vezetési élménnyel jutalmazzon a forró ferdehátúak szegmensében - legyen szó közútról vagy versenypályáról. 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses VTEC TURBO motorját az előző generációtól vették át. Az átdolgozott szív immáron 320 lóerős, így 5,7 másodperc alatt repíti 100 km/órás sebességre a csúcsmodellt, amely páratlan, 272 km/órás végsebességgel büszkélkedhet.

Az ördögfióka, a Párizsban még tavaly meglesett CTR világszinten az Év Női Autója ítélete alapján a legjobb sportkocsi, de az USA-ban például a Wards, a Digital Trends és a Motor Authority által is elismerésben részesült. Visszakanyarodva az öreg kontinensre, itt is elcsavart fejekkel és meghódított szívekkel találkozhatunk. A Top Gear Év Autója díja mellett még két kategóriában húzott el vetélytársaitól a Type R Európában, de a GQ, az Auto Express, az Autocar, a What Car?, az Evo, az Inside Lane, a PistonHeads, a Daily Mail, a The Telegraph, a Car Magazine, a Car Throttle és a Daily Record is elismerésben részesítette a Civic 10. generációjának csúcsmodelljét.