1139 Budapest, Fáy utca 43.
Telefon:+36 1 340 2378
E-mail: info@hondanet.hu
Az elektromos autók világa rendkívül izgalmas terület. Aki ilyen járművet vásárol, az részesévé válik a közlekedés jövőjének, és hozzájárul, hogy bolygónk tisztábbá váljon. Tanácstalannak érzi magát, túl sok a megválaszolatlan kérdés? A Honda azért hozta létre ezeket a gyakori kérdéseket, hogy segítsen eligazodni az elektromos járművek világában.
Alább választ talál az elektromos autókkal kapcsolatban felmerült kérdéseire. Szó lesz az akkumulátorokról és a töltésről, a teljesítményről és a költségekről, nem feledkezünk meg a biztonságról, és megmagyarázzuk az ismeretlen kifejezéseket – a gyakori kérdések között az elektromos autókkal kapcsolatos összes kérdésére választ talál.
Az elektromos járművek részben vagy teljesen elektromos akkumulátorral működnek. Az akkumulátor egy külső áramforráshoz csatlakoztatva tölthető fel. Három különböző típusú elektromos jármű létezik – a teljesen elektromos járművek (BEV), a plug-in hibridek (PHEV) és a megnövelt hatótávolságú elektromos járművek (REEV).
Általánosságban elmondható, hogy egy elektromos autó hatótávolsága teljes feltöltéssel körülbelül 200-300 km. Ez a hatótávolság a legtöbb ember számára több mint elegendő, az alkalmi sofőröktől kezdve a mindennap ingázókig. Az elektromos jármű hatótávolsága a modelltől függ.
Az elektromos autók hajtásáról egy villanymotor gondoskodik, szemben a hagyományos járművek benzin- vagy dízelmotorjával. Ezeket az autókat nem lehet megtankolni a benzinkúton, hanem elektromos hálózatról kell feltölteni az akkumulátorukat. Ehhez használhat konnektort vagy például egy erre a célra kialakított elektromos töltőpontot.
Európában számos tényezőtől függ, hogy mennyibe kerül feltölteni egy elektromos autót, többek között a szolgáltatótól, a tarifától és a töltési sebességtől. Általánosságban elmondható, hogy Európában az elektromos autók otthoni töltésének költsége kilowattóránként (kWh) körülbelül 0,20 euró, míg a nyilvános töltőállomásokon 0,60 euró körül mozog, bár az árak az országtól és a körülményektől függően ennél magasabbak vagy alacsonyabbak is lehetnek.
Az elektromos autó feltöltéséhez szükséges idő hossza változó. Az alacsony töltöttségi szintre figyelmeztető jelzés megjelenésétől számítva általában nagyjából 31 percet vesz igénybe, hogy az akkumulátor 80%-ra feltöltsön. Ez az érték 50 kW-os gyorstöltő használata esetén érvényes. Egy 11 kW-os töltőponton nagyjából hat órát vesz igénybe, mire 100%-ra feltöltünk egy teljesen lemerült elektromos járművet. A benzinkutakon és a szupermarketek parkolójában általában ilyen töltőkkel találkozhatunk. Minél nagyobb az akkumulátor, és minél lassabb a töltési pont, annál tovább fog tartani a töltés.
Az elektromos járművek szervizelési költségét az adott jármű és a választott szerviz határozzák meg. Általánosságban azonban elmondható, hogy az elektromos járművek kevesebb karbantartást igényelnek, mint a belső égésű motorral hajtott autók. Ennek az az oka, hogy az elektromos járművekben kevesebb alkatrész található, ami megkönnyíti a fenntartásukat. Egy elektromos jármű teljes körű szervizelése átlagban 18%-kal kevesebbe kerül, mint belső égésű társaié.
Ugyan ez az autózás jövője, de az elektromos járművek akkumulátorában használt technológia egyszerűbb, mint a hagyományos autóké. Ezek lítiumion akkumulátorok, amelyekben a pozitív töltésű lítiumionokat folyékony elektrolit hordozza. Az anódtól egy leválasztón keresztül jutnak el a katódig. Az ionok mozgása során elektromos áram keletkezik, amely meghajtja a járművet.
Az elektromos autóra váltást fontolgató vásárlók gyakran aggódnak az akkumulátor élettartama miatt. Igaz, hogy a lítiumion akkumulátorok élettartama korlátozott. Az elektromos járművek akkumulátorának élettartama számos tényezőtől függ, például a kémiai összetételtől, az éghajlattól, amelyben a járművet üzemeltetik, a töltési módszertől stb. Az akkumulátorok évekig tartó használat után némi degradációt mutatnak, de még sok év után is használható az autó néhány százalékkal csökkentett hatótávolsággal.
A legtöbb modern elektromos jármű esetében nem jelent problémát, ha teljesen lemerül az akkumulátor. A technológia ugyanis úgy van kialakítva, hogy Önnek elegendő ideje maradjon, hogy gondoskodjon a töltésről – a töltőpontok száma pedig folyamatosan növekszik. Amikor az akkumulátor kezd lemerülni, az autó kijelzőjén megjelenik egy figyelmeztetés. Vanna olyan navigációs rendszerek, amelyek ilyenkor automatikusan megjelenítik Önnek a legközelebbi töltőállomást. A tartalék energiának köszönhetően még 0%-os töltöttségi szinttel is meg tud tenni körülbelül 8 km-t. Ezt követően már csak csökkentett sebességgel lehet közlekedni, és kizárólag az alapfunkciók használhatók. Az autó azonban egy idő után le fog állni.
Az elektromos autók feltöltése nem úgy működik, mint a hagyományos benzines vagy dízel tankolás. A helytől függően lehetséges, hogy azonnal elindul a töltés, amint a hálózathoz csatlakoztatja a járművet, vagy alkalmazást, érintésmentes kártyát vagy RFID-kártyát is használhat a töltés elindításához. Ha az autó feltöltött, egyszerűen húzza ki a csatlakozót.
Az elektromos járműveket a töltőpontokon töltheti fel. Töltőpontot akár az otthonában is kialakíthat. Számos szupermarketben, nyilvános vagy irodai parkolóházban, szállodában, bevásárlóközpontban és benzinkúton vannak töltőpontok, így általában nem kell túl sokat utaznia, hogy rátaláljon egyre.
Az elektromos járművek töltésének legolcsóbb és legpraktikusabb módja, ha beszerel egy otthoni elektromos töltőpontot. Egyes autógyártóktól kedvezményes áron vagy akár ingyen is beszerezhet töltőt. Választhat fix kábeles töltőt vagy levehető kábeles egységet.
Érdemes megfontolni, hogy látható helyen vagy elrejtve szeretné elhelyezni a töltőegységet, hogy milyen hosszú kábelre van szüksége, és ha a töltő kínál intelligens funkciókat, akkor kapcsolatot kell kialakítani az otthoni Wi-Fi-hálózattal. Ha albérletben lakik, akkor a beszereléshez engedélyt kell kérnie a főbérlőtől. Ha átgondolta ezeket a kérdéseket, válasszon egy töltőcsomagot az interneten – sok helyen a szolgáltatás része a szakszerű telepítés is.
A teljesen elektromos kivitel mellett hibrid és plug-in hibrid autók is léteznek. Az elektromos autók kizárólag elektromos hajtással működnek, a hibrid autók pedig a hagyományos benzines és az elektromos autók technológiáját ötvözik. Ezekben megtalálható egy belső égésű motor és egy vagy több villanymotor, amely az akkumulátorokban tárolt energiát használja. A regeneratív fékezés és a motor egyaránt tölti a hibrid autók akkumulátorát.
A plug-in hibrideket az elektromos autókhoz hasonlóan csatlakoztathatja az országos energiahálózathoz, és rövid (körülbelül 30-60 km) távon képesek csak elektromos hajtással közlekedni, így ezt az üzemanyag-mennyiséget Ön megtakarítja.
Az elektromos autókra jelenleg többe kerül biztosítást kötni, mint a belső égésű motorral hajtott autókra. Ez azért van, mert az elektromos járművek még mindig drágábbak a hagyományos autóknál. Emellett az elektromos járművekhez általában a cserealkatrészek (különösen az akkumulátorok) is többe kerülnek, és ezekhez az autókhoz kevesebb információ áll rendelkezésre. De minél olcsóbbá válik a technológia, és minél szélesebb körben terjednek el az elektromos járművek, annál valószínűbb, hogy a biztosítások ára is csökkenni fog. Emellett lehetséges, hogy alacsonyabb árakkal találkozhat az olyan biztosítótársaságoknál, amelyek kifejezetten elektromos járművekre szakosodnak.
Igen, az elektromos autók vezetése bizonyos tekintetben eltér a hagyományos járművekétől. Nincsenek sebességfokozatok – elég megnyomni az indítógombot, vezetési módba kapcsolni az autót, és már indulhat is. A motor az egyik irányba előrefelé, az ellenkező irányba pedig hátrafelé forog. Az elektromos autók jobban gyorsulnak, mint a hagyományos benzines járművek, különösen álló helyzetből. A lassításhoz pedig elég, ha felemeli a lábát a gázpedálról, és megnyomja a fékpedált.
Az elektromos autók nagyjából ugyanolyan gyorsaságra képesek, mint belső égésű motorral hajtott társaik. A csúcskategóriás elektromos sportautók gyorsabbak, mint a városi modellek, de ez a benzines és dízel járművekre is igaz. Az elektromos járművek átlagos csúcssebessége 177 km/óra, ami némileg alacsonyabb, mint a hagyományos járműveknél.
Ez azt jelenti, hogy nincs rendes sebességváltó, váltókar vagy akár kuplung. Mivel nincs szükség sebességváltásra, ezért nevezhetjük őket automatának.
Igen, az elektromos autók kevésbé károsítják a környezetet, mint a hagyományos benzines és dízeles járművek. Az elektromos járműveken nincs kipufogócső, ami szén-dioxidot, nitrogén-oxidot és kis méretű részecskéket bocsát ki, így nem szennyezik a levegőt. Az elektromos járművek gyártása során több káros anyag keletkezik, mint a hagyományos autókénál (a lítiumion akkumulátorok miatt), de használatuk során alacsonyabb a kibocsátásuk, így az elektromos járművek még így is környezetbarátabbak a belső égésű motorral hajtott járműveknél.
Az elektromos autók általában ugyanolyan biztonságosak, mint a belső égésű motorral hajtott járművek. Egyeseket aggaszt, hogy az elektromos járművekben gyúlékony akkumulátorok és nagyfeszültségű elektromos rendszerek találhatók. Az elektromos járműveknek azonban ugyanolyan szigorú előírásoknak kell megfelelniük, mint a hagyományos autóknak, és általában az Euro NCAP feltételrendszere alapján értékelik őket. Az elektromos járművek akkumulátora erőteljesen védett, alacsonyra szerelik, a lehető legtávolabb az ütközésveszélyes helyektől. Baleset esetén pedig a biztonsági rendszerek képesek leválasztani az akkumulátort, és lekapcsolni az áramot.
Az elektromos járművek akkumulátorával kapcsolatban gyakran szóba kerül a robbanásveszély kérdése. Az akkumulátor elméletben valóban felrobbanhat, de ez rendkívül ritka – nem nagyobb a valószínűsége, hogy egy elektromos jármű felrobban, mint bármely más típus. Emellett az elektromos autókban hűtőrendszer található a tüzek és robbanások megelőzése érdekében.