Meghökkentő és talán érthetetlen is lehet elsőre a cím, hogy a kettő hogyan függ össze.
Egy péntek délutáni napon vettem át a tesztautót, mely pillanatra igazából 2017 ősze óta vártam, hiszen akkor mutatta be a Japán gyártó az elektromos városi autó koncepcióautóját a Honda az IAA keretein belül. Egy morcos tekintetű városi kis cirkáló képe körvonalazódott akkoriban, egy dolog volt az autó kapcsán egészen biztos, hogy megosztó lesz. És ez pontosan így is történt. Akár ki elmondta a véleményét amíg nálam volt két visszajelzést hallottam: "Ez nagyon ronda!", "Ez elképesztő jól néz ki!". Mielőtt a tapasztalatokat megbeszélnénk, nézzük az adatokat.
A formaterv az első generációs Civic vonalait idézi modern kivitelben, melyet Yuki Terai-nak köszönhetünk. Egy letisztult forma tele éles,- és domború vonalakkal. A belső igazság szerint külön bejegyzést is érdemelne. Egyszerre minimalista, modern, fiatalos, ezt Fumihiro Yaguchi-nak köszönhetjük. Színek tekintetében a tesztautó esetében világosszürke, sötétszürke és barna színnel dolgoztak, de ez természetesen konfigurálható.
A fa hatású műanyag betétek elképesztően feldobják a belteret. Az ajtó azon területe, ami érintkezik velünk, az puha szövet borítást kapott, és a szokványos műanyagot, csupán az alsó tároló kialakításához használták.
Akkumulátor tekintetében nem lett túltömve az autó, hiszen egy 35,5 kWh-s aksit kapott, melynek a hatótávja megközelítőleg 200 km, használattól függően.
Na és itt jön képbe a cím, hogy miért is kell visszaülni az iskolapadba.
Elindultam autóátvétel után hazafelé. Hátsókerék, mérgezett egér effektus, 315 Nm, vizes út és az elektromos motor hirtelen teljesítményleadása miatt, sokkal elővigyázatosabb voltam az első pár kilométer megtétele során ameddig nem éreztem azt, hogy kiismertem az autót. 20 km-t mentem hazáig, és 76%- on állt a töltöttség mire hazaértem. Nem tapostam, normál módban, mint egy átlagos autóval gurultam. Amikor ezt az eredményt megláttam, kicsit elbizonytalanodtam, hogy ez alapján hogyan is fog kijönni a matek. Hát mondom hogy hogyan.
Meg kell tanulni újra vezetni. Nem lehet úgy menni ahogyan egy szokványos autóval, és ez nem csupán erre vonatkozik, hanem egyéb tényezők is befolyásolják ezt a kijelentést, mint például a kamera tükörrendszer, amiről majd később.
Elkezdtem tesztelni, hogy hogyan is lehet ebből a maximumot kihozni. Automata váltót kedvelők gyakran megkapják, hogy az nem is vezetés ha nem kell váltani, és a többi hasonló megjegyzés.. Nos ezen jármű esetében ez biztosan nem igaz, amennyiben igényünk van a minél nagyobb hatótávra. Először is természetesen normál mód. Átlagos utazáshoz bőven sok az is, hidd el. Következő ilyen ami szükséges, vagy az egy pedálos vezetés lehetősége, vagy a felgyorsítás utáni "üresben" gurulás.
Na oké, de mikor melyik, és mi egyáltalán az egy pedálos vezetés?
Az egy pedálos vezetés egy részben kényelmi funkció, részben pedig az egyik visszatöltést segítő rendszer. Dugóban állva a legcélszerűbb használni, ilyenkor ha nyomjuk a gázt elindul az autó, és amikor felengedjük a pedált, nullára lassul az autó, és a fékezésből energiát nyerünk vissza, így növelve a hatótávot. Ez a funkció a kormányon található "F1 váltóra hajazó kapcsolókkal" állítható három állásban.
A másik visszatöltési opció az, amikor felgyorsítunk majd hagyjuk kigurulni az autót, ez is visszatölt az akkumulátorba.
Bonyolult? Bonyolult. Macerás? Macerás. Érdemes? Abszolút.
Nincs ahhoz fogható érzés, amikor haladunk, látjuk ahogy a kilométer számlálón pörög felfelé a megtett távot jelző szám, a hatótáv jelző pedig ugyancsak emelkedik, ami teljesen abszurd érzés a hozzám hasonlóan első elektromos autós élményt megélő személyeknek.
Anno, amikor a koncepció autót bemutatták, egy háromajtós modell került a nagyközönség elé. Jobban jártak volna szerintem ha ezt megtartják, ugyanis a mostani kész példánynak egy ötajtós modellt gyártottak, ami több szempontból sem a legideálisabb. Egyrészt hátulról felnőtt embereknek kiszállni nem egyszerű és ellentétben az ülésekkel egyáltalán nem is kényelmes. Gyermekeknek, teljesen ideális, főleg a derékszögben nyíló ajtók mellett ami a szülőknek is segítség lehet. Másik ok, hogy a hátsó üléssor miatt helyet vettek el a csomagtartótól, aminek a mérete így 171 liter lett, ami.... kevés. A töltő a kis szütyőjében, egy hátizsák, és egy kisbolti bevásárlás, és elfogyott a hely.
Szóval megbeszéltük, hogy kicsi a hatótáv, kicsi a csomagtartó, jogosan merül fel a kérdés, hogy ennyi pénzért mégis kinek éri meg, és kinek van célozva? Egyértelműen városi autónak lett szánva. Gondoljunk csak bele, kicsi, fürge, legjobban akkor teljesít ha nagy forgalom, dugó, piros lámpa és társai vannak. Esetleg agglomerációból munkába járni is tökéletes. Gyorstöltővel egy rövid bevásárlás során (kb. 30 perc alatt) feltölt 80%-ra.
A Honda e egy tökéletesen összerakott autó lett jó súly-teljesítmény-hatótáv aránnyal. Egy olyan autó amit mindenki megbámul, dicsér, a motoros megáll letekerteti az ablakot, hogy elmondja, hogy elképesztő menőn néz ki a járgány. Egy tipikus polgárpukkasztó autó, ami a városi környezetben is csodálatosan fest.
A parkoló rendszer is tökéletesen működik, kiválasztjuk a helyet legyen az párhuzamos, vagy merőleges feladat, és simán beparkol. Az egyetlen kivetnivaló amit találtam, hogy ezt a parkolást talán lassan teszi. A Magyar rohanós mentalitás közepette, nem biztos, hogy a legjobb ötlet mondjuk péntek délután a belváros egyik kis szűk utcájában ennek segítségével parkolni, de mindenesetre a rábízott feladatot tökéletesen teljesíteni képes.
Néhány szóban muszáj megemlíteni a kamera tükröket. Amikor még csak a szalonban ültem az autóban a megérkezése utáni napon, az első benyomásom az volt, hogy egy teljesen felesleges dolog, ami ráadásul zavaró is, hiszen mégis csak egy jó 20 centivel a megszokott hely előtt találjuk amit keresünk. Szkeptikusan álltam a dolog előtt. És részben igazam is lett. VISZONT! Az oldalsó kamerák egyszerűen zseniálisak. Egyáltalán nem zavaró, az első két pillantás után megszokja a szemünk és észre sem vesszük, hogy valami más mint eddig. Éjjel jobban látunk hátra mint rendes tükörben, ami meglepő, hiszen mégis egy fényes kijelzőt nézünk. Na és ami igazolta, hogy okkal tartottam a dologtól. A belső visszapillantó tükör/kamera. Az említett tükör használható rendes tükörként is, valamint használhatjuk kamera módban.
Számomra a kamerás verzió elképesztő zavaró volt. Sokkal tovább tartott az a pillanat amíg hátranéztem menet közben, és a különbözeti időt az útra vetett figyelmemtől vette el. Néhány alkalommal próbálgattam, de 99%-ban a hagyományos tükör módban használtam.
A Honda egy újabb szerethető autót csinált, ami formabontó, feltűnő, és megosztó. Más gyártókkal ellentétben nem egy meglévő modellt alakított át, hanem összeültek a fejlesztők, és létrehoztak valami teljesen újat, aminek a célja nem az, hogy a legjobban gyorsuljon, nem az hogy ezzel járjunk nyaralni, hanem az, hogy a városban tudjanak az emberek zölden közlekedni, és ezt a feladatot maximálisan teljesítette a gyártó. Az árával kapcsolatban a legtöbben találnak kivetni valót, amiben lehet is igazság, viszont nem kiemelkedően drágább a többi elektromos modellnél, viszont bőven minőségibb és jövőbemutatóbb. Az üvegtető hozzátesz a lenyűgöző élményhez, a 4,5 méteres fordulókör a vezethetőséget segíti, a multimédia rendszer a vezetési élményt alapozza meg, a CarPlay a kényelmet szolgálja, szóval összességében egy szuper autó lett a Honda E.
Az elektromos autózás témája ezennel természetesen nem ért véget, ugyanis hamarosan csinálunk egy INGYENES Webinárt, ahol további részleteket tudhattok meg a témáról, a töltésről, és további érdekes dolgokról. Ennek részleteivel hamarosan jelentkezünk!
Amennyiben szeretnél személyes tapasztalatot szerezni a géppel jelentkezz nyugodtan teszt vezetni és éld át ezt az élményt te is!