HondaNet

Miért a piros Honda vállalati színe?

A Honda logójában szereplő élénkpiros szín valójában egy egyedileg meghatározott vállalati szín, amelyet a vállalat „Honda Piros” néven nevezett el. De miért is ragaszkodik ennyire a Honda a piros színhez?
Ez a cikk választ ad erre a kérdésre egy epizódon keresztül Japán elsőként eladott piros sportautójáról és egy élénkpiros teljesítménytermék fejlesztésének kulisszatitkairól.

Valaha tilos volt piros vagy fehér autókat árulni Japánban. Hogyan érte el a Honda a szabályozás módosítását?

Ma már számtalan piros és fehér autó közlekedik Japánban, de tudtad, hogy egykor törvény tiltotta az ilyen színű autók értékesítését az országban? Valójában a Honda volt az, aki elérte ennek a szabályozásnak a módosítását az 1960-as években.

Az 1950-es években, amikor Japán autóipara még fejlődőben volt és elmaradt az olyan nemzetek mögött, mint az Egyesült Államok, a Nemzetközi Kereskedelmi és Ipari Minisztérium (MITI, ma Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium) meghirdette a „Nemzeti Autó Koncepciót”. Ennek keretében az autógyártóknak olyan járműveket kellett fejleszteniük, amelyek megfeleltek a minisztérium által meghatározott feltételeknek: négyüléses kivitel, maximum 100 km/órás végsebesség és 150 000 jenes eladási ár.

Akkoriban a Honda még csak motorkerékpár-gyártó volt, de fiatal mérnököket gyűjtött össze, hogy elindítsa az autófejlesztést és betörjön az autópiacra. Azonban még a fejlesztés folyamatában volt, amikor a MITI olyan alapelveket vezetett be, amelyek az autógyártók számának csökkentését és az új szereplők piacra lépésének korlátozását célozták. Röviden: ha ezek az intézkedések hatályba léptek volna, a Honda nem tudott volna belépni az autóiparba.

Ezért a Honda kénytelen volt felgyorsítani kétféle négykerekű sportautó és kétféle minitruck tervezését és fejlesztését, hogy még az intézkedések elfogadása előtt autógyártási múlttal rendelkezzen.

Így született Japán első piros autója! A Honda szenvedélye a piros szín iránt

Az egyik formatervező egy élénk narancsvörös színűre festette a SPORTS 360 prototípusát, hogy az jobban kitűnjön. Amikor Soichiro Honda meglátta, tetszett neki, és engedélyt adott a piros szín alkalmazására a következő új modellen.

Ám akkoriban Japánban a piros színű járművek használata a hazai piacon törvényileg korlátozott volt, mert könnyen összetéveszthetők voltak a tűzoltóautókkal és mentőautókkal.

Soichiro Honda egy újságcikkben érvelt a tilalom ellen:
„A piros az egyik alapvető szín a dizájnban. Hogy tilthatják be törvénnyel? Nem hallottam még olyan fejlett országról, ahol az állam monopolizálja a színek használatát.”

Emellett a Honda egyik képviselője gyakran látogatta a Közlekedési Minisztériumot (ma: Földművelésügyi, Infrastruktúra- és Közlekedési Minisztérium), hogy végül engedélyt kapjon a piros szín használatára.

Bár a SPORTS 360 végül nem került forgalomba, egy kissé nagyobb sportautó, amelyet ezzel párhuzamosan fejlesztettek, S500 néven piacra került. Így a Honda a motorkerékpár-gyártásban használt gyártási berendezéseit kihasználva megkezdhette autóinak sorozatgyártását.

A „Honda-forgatag” egy élénkpiros termék révén

Manapság a piros színt szorosan összekapcsolják a Hondával, és élénkpiros Hondákat láthatunk világszerte. De a Honda kezdetben még nem volt vezető vállalat az iparágban.

1952-ben a Honda piacra dobta a „Cub Type F”-et, egy olyan segédmotort, amelyet kerékpárra lehetett felszerelni. A termék szlogenje így szólt: „Fehér tank, piros motor.” Kis méretének, könnyű súlyának és friss formatervezésének köszönhetően hamar népszerűvé vált, és kialakult az a kép, hogy a „Honda motorja piros.”

Bár nem maradt fenn hivatalos dokumentum ennek igazolására, úgy gondolják, hogy ez az imázs tükröződött az F150 jelzésű kapálógépen is, amelyet a Honda az ipari piacon élénkpiros festéssel vezetett be. Az F150 innovatív ötletekkel teli, felhasználóbarát termék volt, amely óriási sikert aratott egy már telített piacon, és elnyerte a „Honda-forgatag” becenevet. Azóta a piros szín kulcsfontosságúvá vált a Honda mezőgazdasági gépeinél.

A Honda első kapálógépe, az F150. Abban az időben forradalminak számított, hogy ipari termékeket pirosra festettek.

A Honda teljesítménytermékei nemcsak mérnöki képességeik miatt hódították meg a világot, hanem azért is, mert a piros szín intuitív módon közvetíti a Honda innovációs szellemét és megbízhatóságát.

Mit jelent a Honda Piros viselése? A megbízhatóság megtestesítése a kifejező piros színben

2001-ben a Honda hivatalosan is vállalati színként határozta meg a pirosat, „Honda Piros” néven. Ez a mély, gazdag piros árnyalat nemcsak a Honda termékeihez és motorsport-tevékenységeihez társított izgalmas képet hordozza, hanem a márka minőségi érzetét és mérnöki képességeit is kifejezi.

A Honda elkötelezett amellett, hogy a piros színben továbbra is megtestesítse a megbízhatóságot, amelyet a magas minőség és a fejlett mérnöki tudás garantál, valamint Soichiro Honda filozófiáit, amelyek generációkon átívelve öröklődnek tovább.