A húszas évek elején járó, digitális korban felcseperedett pilóták túlnyomó többségének a motorkerékpár sokkal többet jelent egyszerű közlekedési eszköznél, gépük típusa, megjelenése stílusukról, értékrendjükről és persze személyiségükről is sokat elárul. Ezek a pilóták nem szeretik a tömegcikkeket, inkább olyan modellekre vágynak, amelyek műszaki és ergonómiai szempontból is tökéletesen passzolnak életvitelükhöz, ugyanakkor egyediek és gond nélkül személyre szabhatóak.
Mr. Keita Mikura, a Honda Rebel vezetőtervezője abszolút megérti ezt a hozzáállást, imádja kijátszani a szabályokat és ötvözni a hagyományos megoldásokat az új, formabontó öltetekkel, gondolkodásmódokkal. Ő és csapata alkotta meg az új Honda Rebelt is, a motort, ami egyszerre örökzöld klasszikus és jövőbe mutató, trendi újdonság, ugyanakkor afféle üres vászonként lehetőséget teremt gazdájának, hogy saját elképzeléseinek megfelelő megjelenéssel ruházza fel.
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető Rebel fejlesztése Észak-Amerikában vette kezdetét, koncepciója azon alapszik, hogy a fiatalok miként látják a tradicionális cirkálókat, vagy angol kifejezéssel élve, a cruisereket. A 471 cm3-es, soros, kéthengeres erőforrás rendkívül nyomatékos az alsó fordulatszám-tartományban, nem mellesleg kifinomult, egyenletes teljesítményleadással segíti pilótáját a forgalomban. Emellett kifejezetten karcsú, ülésmagassága pedig roppant alacsony, játszi könnyedséggel irányítható tehát kis tempónál is. Mindehhez felegyenesedett, pihentető üléspozíció társul, azaz nyújtott karokkal, kényelmes testhelyzetben róhatja a kilométereket a vezető.
A középmagasra szerelt lábtartó csak egy a kategóriában szokatlan megoldások közül, az acélcsőből készülő váz szintén hozzáad a bobberek levetkőztetett, nagygumis stílusához. Ráadásként a feketébe öltöztetett, csak néhol festett részegységek még vonzóbbá varázsolják a modellt, csak úgy, mint a – két csavar kiszedésével – kétszemélyesből szólóvá alakítható ülés.
A 2020-as modellévre még kényelmesebb és praktikusabb lett a Rebel, ugyanis új, átformált nyerget, továbbfejlesztett futóművet és váltófokozat-visszajelzőt kapott. Új az első és hátsó lámpa is, akárcsak az irányjelzőszett, és bizony minden fényforrás LED-es.
Mindemellett nem maradt érintetlen a kipufogórendszer sem – az új, átdolgozott változattal már az Euro 5-ös normáknak is megfelel a Rebel károsanyag-kibocsátása.
- Alacsony, elnyújtott, bobberes stílus
- A lámpatestek egytől-egyig fénydiódásak, beleértve az irányjelzőket is
- Új Matt Jeans Blue Metallic fényezés
- Új váltófokozat-visszajelző
- Új, gyárilag felszerelt tartozékkészlet rendelhető a modellhez
- Inverz, folyadékkristályos kijelző fehér háttérvilágítással
- Az utasülést és a hátsó lábtartót könnyedén leszerelhetik a custom motorok építői
A Rebel fejlesztési programját két szó határozta meg: EGYSZERŰ és NYERS. Igen ám, de a kevésből nem könnyű sokat csinálni – a minimalista irányzat nehezen követhető, mikor minden egyes részletnek komoly jelentősége van.
A Honda mérnökei számára ez a kettősség jelentette a kihívást, pontosabban a márka járműveire jellemző kimagasló használati értéket kívánták ötvözni az egyedülálló formavilággal és vezetési élménnyel. A széles gumi, az alacsony, elnyújtott, bobberes sziluett, a jókora kormány és a 11,2 literes „mogyorótank” nemcsak stílusossá, hanem kényelmessé is teszi a modellt, a vezető szinte benne ülhet a motorban. Bárhonnan is nézzük, egyedinek és szépnek hat. Egyszerűen ellenállhatatlan...
Amit csak lehetett, feketébe öltöztettek az alkotók, ezzel még inkább kiemelve a Rebel különleges vonalvezetését és fényezését. Immáron minden lámpa LED, beleértve a múltidéző, kör alakú fényszórót, amit 175 mm átmérőjű, kompakt lencsével és présöntésű, alumínium konzollal tettek látványosabbá a hondások. Az új, ultravékony, ovális hátsó lámpa, illetve rendszámtábla-világítás remekül passzol a Rebel alacsony építésmódjához, csak úgy, mint a négy – 55 mm átmérőjű – irányjelző. Utóbbiak közül az első kettő kör alakú helyzetjelzőt is magában foglal, így még látványosabb a modell.
A vezetői környezet középpontjában kompakt, 100 mm átmérőjű, inverz, fehér háttérvilágítású LCD-műszeregység áll, amit a 2020-as modellévre váltófokozat-visszajelzővel és fogyasztásmérővel egészítettek ki a szakemberek. Az óracsoport egyszerre szép és könnyen leolvasható, így a használati értéket is jelentősen fokozza. A gyújtáskapcsolót továbbra is az üzemanyagtartály bal oldalán találhatja a pilóta.
A Rebel az alábbi színekben lesz elérhető:
- Új Matt Jeans Blue Metallic fényezés
- Graphite Black
- Matt Axis Grey Metallic (gyári kiegészítőkkel felszerelve)
- Millenium Red
Az utas ülése és lábtartója könnyedén eltávolítható, s 2020-ra az opciós lista is kibővült. Aki szeretné személyre szabni motorját, többek között csomagtartókonzolt, háttámlát, tankmatricát, valamint műszálas és bőr oldaltáskát rendelhet kimagasló gyári minőségben. Mindemellett a feláras tartozékok listáján olyan tételek jelentek meg, mint a „füstüveges” szélvédővel felszerelt fejidom, a retró teleszkópborítás, illetve gumiharmonika és a gyémántalakú öltésekkel varrt ülés.
- Folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrás 471 cm3-es összlökettérfogattal
- Rendkívül nyomatékos alsó fordulatszám-tartomány
- Új váltóasszisztens és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló
- Az üzemanyag-levegő arányát mérő szenzorral felszerelt kipufogórendszerrel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelel a modell
- A2-as jogosítvánnyal is vezethető
- 120 mm-es, puskacső stílusú kipufogódob
A Rebel 471 cm3-es, soros, kéthengeres, folyadékhűtésű motorja a sportos CBR500R-ből származik, karakterisztikáját azonban azt szem előtt tartva határozták meg a tervezők, hogy megőrizze a CBR lenyűgöző dinamizmusát, ugyanakkor a lehető legnyomatékosabb legyen az alsó fordulatszám-tartományban és minél kifinomultabban adja le erejét. Munkájuk gyümölcseként a – 6000-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező - legnagyobb nyomaték eléri a 43,3 Nm-t, és a csúcsteljesítmény is elismerésre méltó: 46,24 LE (8500 f./perc).
A motorkonstrukció legnagyobb előnye, hogy a kompakt méret ellenére a teljes fordulatszám-tartományban rugalmassá teszi a Rebelt. A furat és a löket 67, illetve 66,8 mm, a sűrítési viszony pedig 10,7:1. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.
Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. A Honda mérnökei nem elégedtek meg ennyivel, a lehető legnagyobb élettartam és az oxidáció elkerülése érdekében AB 1-es sós fürdőt és nitridbevonatot is alkalmaztak.
Mindemellett 180º-kal elékelték a főtengelyt, az elsődleges kiegyensúlyozó-tengelyt pedig a hengerek mögé helyezték, hogy a lehető legközelebb legyen a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a minimális legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A forgattyúház centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kapott, belső kialakítása a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségek mérséklését szolgálja. Az olajteknőbe 3,2 liter kenőanyag fér. A hatfokozatú váltó megalkotásakor arra törekedtek, hogy minél pontosabban és könnyebben kezelhető legyen, különösképpen városi környezetben. Ennek jegyében a 2020-as modellévre vadonatúj, még kifinomultabb fokozatkapcsolásokat szavatoló váltóasszisztenst kapott a modell, és jelentősen, közel 30%-kal csökkent a kuplung behúzásához szükséges erő.
A 2-1 kialakítású kipufogó gázai először a hatékony katalizátorba áramlanak, majd az első és a második, úgynevezett rezonátorkamrán áthaladva hagyják el a rendszert. Az új oxigénszenzor (LAF) és a szintén új kipufogódob révén az emisszió alatta marad az Euro 5-ös határértékeknek. A 120 mm átmérőjű dob úgy fest, mint egy puska csöve, hangja pedig úgy pulzál, mint egy nagy teherbírású munkagépé, ezzel is utalva a lehengerlő nyomatékra.
- Alacsony, acélcsövekből összeállított váz
- Továbbfejlesztett első villa és áthangolt hátsó rugóstagok
- A hátsó rugóstagokat nitrogénnel töltik fel
- A lengéscsillapító szilentjeit átformálták, hogy feszesebb legyen a futómű
A váz megalkotásakor is alacsony építésmódra törekedtek, ezért az erőforrás csak három ponton kapcsolódik a szerkezethez, maga a konstrukció pedig a lehető legkarcsúbb lett. A 2020-as modellek még nagyobb menetkomforttal kecsegtetnek, áthangolták ugyanis a rugóstagok előfeszítését és optimalizálták a lengéscsillapítók hidraulikafolyadékának mennyiségét. Bárhogy is, az ülésmagasság 690 mm, a tengelytáv 1490 mm, az utánfutás 110 mm, a villaszöget pedig 28º-ban határozták meg, hogy kiváló legyen az úttartás és semleges a kormányzás. Ráadásként a természetes és kényelmes üléspozíció érdekében a lábtartókat középmagasra helyezték.
A váz egyik érdekessége az innovatív hátsó „hurok”, ami elkülöníti az ülést a speciális felületű fém sárvédőtől. A csavarokkal felfogatott, öntött, alumíniumból készülő segédváz könnyedén leszerelhető, így utólag is szabadon változtatható a motor megjelenése, illetve formai aránya.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok között 230 mm-es távolság mérhető, a villa tehát kellőképpen széles a biztos, kényelmes irányításhoz, és a motor stílusához is passzol. Hátul 45 milliméter átmérőjű acélcsövekből összeállított lengővilla adja a felfüggesztés alapját, ehhez kapcsolódnak a rugóstagok, melyek előfeszítése öt lépésben állítható. A hátsó rugóstagokat 2020-ban már nitrogénnel töltik fel; a lengéscsillapító pedig szilentjeit átformálták, hogy feszesebb legyen a futómű és kiszámíthatóbb a rugózás.
A Honda mérnökei a kerekeket illetően sem ismertek kompromisszumot. A csodaszép, öntött alumíniumfelniken 130/90 R16, illetve 150/80 R16 méretű Dunlop abroncsok feszülnek, a hatékony lassítást pedig 296 mm átmérőjű első tárcsafék szavatolja. Az első féknyereg két-, a hátsó egydugattyús, a rendszer működését alapfelszereltségként kínált blokkolásgátló felügyeli.