- A karosszériaszerkezet könnyebb és erősebb, mint valaha, többek között ennek tudható be a finoman hangolt menetdinamika
- A karosszériaszerkezet gyártásához új generációs, ultranagy szakítószilárdságú acélt is felhasználnak, így javultak a menettulajdonságok és menetbiztonság terén is jobban teljesít a modell
- Az innovatív összeszerelési technikák fokozzák a merevséget és kedvezőbb NVH-értékekkel ruházzák fel a CR-V-t
- A vadonatúj futómű kivételes menetkomforttal és magával ragadó vezetési élménnyel nyűgözi le a sofőrt
- Kategóriája egyik leghalkabb utasterével rendelkezik, amit zajkioltó rendszer tesz igazán csendessé
A vadonatúj CR-V alá minden eddiginél kifinomultabb felfüggesztés került, így vezetési élmény és menetkomfort tekintetében is a legmagasabb színvonalat képviseli.
A kis tömegű, rendkívül merev, alacsony súlypontú karosszériaszerkezethez kifinomult első és hátsó felfüggesztés kapcsolódik, amit új menetbiztonsági eszközökkel és változó áttételű kormányművel társítottak. A Real Time AWD névre keresztelt, Intelligens Vezérléssel (Intelligent Control System™) irányított összkerékhajtási rendszer a Honda egyik legfrissebb fejlesztése, ami a megnövelt szabad hasmagassággal kiegészítve igazán komoly terepképességekkel ruházza fel a CR-V-t.
A kis tehetetlenségi nyomatékú, nagy merevségű, kimagasló szakítószilárdságú alapanyagokból készített karosszériaszerkezet az iparág egyik legfejlettebb konstrukciója. Megalkotásába az új generációs, melegen sajtolt, nagy szilárdságú acélt gyártó beszállítókat is bevonta a Honda, e közös munka gyümölcsének tudható be az erősebb, még könnyebb kocsitest, valamint, hogy nulláról 9%-ra nőtt a speciális fém aránya. További fontos változás, hogy a karosszériaszerkezet a korábbi 9 helyett immáron 36%-ban tartalmaz 780 MPa, 980 MPa és 1500 MPa szilárdsági értékű acélokat.
Új, fejlett, önhordó padlólemez
Az elsőrangú alapanyagok és a kifinomult mérnöki megoldások hatásai a CR-V új platformján érhetők leginkább tetten. Ultramodern mivoltából fakadóan könnyebb, mint az előző nemzedék, torziós merevsége pedig 25 %-kal javult. Ez természetesen az NVH-értékekre is kedvező hatással volt, még kifinomultabbá vált tehát a típus és a minőségérzet is tovább nőtt.
Ezt fejeli meg a karosszériaelemek összeszerelésénél alkalmazott innovatív, különösen hatékony kötési eljárás. A gyártási folyamat érdekessége, hogy elsőként a belső vázat állítják össze, ezt követi a külső egység, majd a kötések elkészítése, szemben a klasszikus felállással, mikor elsőként a külső váz születik meg, s azután kerül terítékre a belső szerkezet, valamint a kötések kialakítása. Az új módszer jelentősen növeli a karosszériamerevséget, miként a kritikus részeken – 40-45 mm helyett – 20 milliméterenként alkalmazott ponthegesztések is. Lényeges adalék, hogy a modern eljárásokból fakadóan a kocsitest élettartama is nagyobb lett.
A formatervezés, a gépészet és a gyártás kapcsán bevezetett újítások hatására a teljes kocsitest csavarodási merevsége 35 %-kal lett jobb, míg torziós merevsége 25 %-kal nőtt. Ez egy még finomabban hangolt futómű beépítését tette lehetővé, így jobb lett a már eddig is kiváló menetkomfort, ami természetesen megfelel az európai biztonsági szabályoknak és elvárásoknak, valamint még könnyebben kezelhetővé vált az autó.
Lenyűgöző menetdinamika és példaértékű menetkomfort
A merev karosszériához társított, tovább fejlesztett futómű hihetetlen vezetési élménnyel ajándékozza meg a pilótát, nem csoda, hogy a Honda szakemberei szerint ez a CR-V történetének leginkább vezetőközpontú modellje. A múltban alkalmazottnál sokkal fejlettebb, új futómű-konstrukció a legrosszabb minőségű utakon is kiváló menetkomfortot biztosít, különösképpen, hogy számos kezelhetőséget javító műszaki megoldást dolgoztak ki a mérnökök.
A szélesebb karosszéria és a nagyobb tengelytáv ugyancsak elősegíti a jobb úttartást, ahogy a nagyobb kerekek és abroncsok is. Annak dacára, hogy a szabad hasmagasság 35 mm-rel nőtt, a CR-V tömegközéppontjának talajhoz viszonyított távolsága nem változott.
Az ultramodern padlólemez optimális alapként szolgált a jelentősen tovább fejlesztett, magával ragadó vezetési élményt nyújtó felfüggesztés számára. Az új CR-V egy fürge és agilis szabadidő-autó, ami villámgyorsan, ugyanakkor kiszámíthatóan reagál a pilóta parancsaira. Erre utal a tervezés során megfogalmazott „Egy mozdulat, egy utasítás” filozófia is, kihangsúlyozva, hogy a CR-V minden helyzetben precízen irányítható, azonnal válaszol a vezető mozdulataira és kifejezetten gyors.
Az első kerekeknél alkalmazott, alsó-lengőkaros, MacPherson rendszerű felfüggesztés nagy oldalirányú merevséggel járul hozzá a pontos irányíthatósághoz, hosszirányban viszont kevésbé merev, hogy a menetkomfort is elsőrangú legyen. A legújabb Civic-nél is alkalmazott, dupla fogaskerekes, elektronikus rásegítésű szervokormányt (EPS) kifejezetten a CR-V küldetésének és európai vásárlók igényeinek megfelelően hangolták a fejlesztők. Ez a konstrukció páratlanul pontos visszajelzésekkel segíti a precíz irányítást, mindazonáltal kifinomultan és lineárisan működik.
Hogy minél kevesebb rezgés jusson a volánra, a kormányrúd átmérőjét 33 mm-rel megnövelték (ez +36% az elődmodellhez mérten), a kis tömegű szervomotor pedig a dupla fogaslécre került, nem magára a kormányrúdra, ahogy az a hagyományos rendszereknél megfigyelhető. Sokkal könnyebbé vált a kis sebességű manőverezés is, a kormányelfordulási tartomány ugyanis 26 %-kal kisebb lett. Ez azt jelenti, hogy végállástól végállásig mindössze 2,3 fordulatot tesz a volán.
Hátul vadonatúj, multi-link lengőkarrendszer állt szolgálatba, ami nagy sebességnél is rendkívül stabilabbá teszi a CR-V-t, és – a finom EPS-hangolással együtt – a kiváló menetkomforthoz, a kiszámítható reakciókhoz és a könnyű kezelhetőséghez is hozzájárul. A merev hátsó stabilizátorrúd gyorsabb kanyarvételeket tesz lehetővé és mérsékeli a karosszériadőlést, míg a gumiszilentekkel felfogatott segédkerettel még csendesebbé vált az utastér.
Hogy a felfüggesztések kellőképpen el legyenek különítve a kocsitesttől és a vibrációk ne juthassanak át a karosszériára, előre és hátra egyaránt hidraulikafolyadékkal töltött bakokat építettek. Ezzel a megoldással eddig jóformán csak luxusautóknál találkozhattunk, ahogy a tovább fejlesztett fékrendszer is a felsőbb kategóriákat idézi.
A nagyobb menetbiztonság jegyében elöl 5, hátul 8 mm-rel nagyobb átmérőjű tárcsák emésztik fel a mozgási energiát, tehát immáron 296, illetve 300 mm-t mérhetünk. A hatékonyságot Elektronikus Fékerő Fokozó (Electric Brake Booster, EBB) növeli, bevezetésével fékerő és adagolhatóság terén is kategóriaelső lett a CR-V. Az EBB segítségével gyorsabban és erősebben fékezhet a vezető, különösképp, hogy a vezérlőegység az aktuális sebességet és a fékpedálra ható nyomóerőt figyelembe véve határozza meg a kifejtett fékerő mértékét.
Agilis Vezetési Segédlet (AHA)
A CR-V először kapta meg az Agilis Vezetést Támogató Rendszert. Ez tulajdonképpen nem más, mint egy elektronikusan vezérelt menetstabilizáló, amit kifejezetten az európai útviszonyokat és vezetési stílust alapul véve alkottak meg a mérnökök. Ahogy azt a Honda menetbiztonsági eszközeitől megszokhattuk, szinte észrevétlenül segíti a vezetőt, hogy kis és nagy sebességnél, illetve szelíd és erőteljes kormánymozdulatoknál egyaránt kockázatmentesen, kifinomultan autózhasson.
A kategóriája egyik legkifinomultabb beltere
A vadonatúj platform végtelenül csendes és szofisztikált, kedvező NVH-értékű belsőtér kialakítására adott lehetőséget. Tulajdonképpen sem a zajok és sem a rezgések nem jutnak be az utastérbe, amihez persze a korszerű szigetelő- és tömítőanyagok is hozzájárultak.
A motorhangot a – most elsőként alkalmazott – Aktív Zajkioltó Rendszer (Active Noise Cancellation, ANC) tartja távol a fülektől. Az alapfelszereltségként kínált berendezés főként az alacsony frekvenciájú hangokat „szűri ki”, méghozzá két mikrofon segítségével, melyek folyamatosan figyelik az utastér zajait. A rendszerhez társított hangszórók szükség esetén olyan frekvenciájú jelet bocsátanak ki, ami kioltja a zavaró hangot. Az ANC menet közben mindig működik, függetlenül attól, hogy a pilóta bekapcsolja-e az audiorendszert.
Jócskán csökkentik az utastérbe jutó motorzajt a motorház oldalaira, a motorháztetőre, a tűzfalra és a műszerfal alá helyezett szigetelőpanelek, valamint az alsó burkolatok. Ezt a célt szolgálja az egy darabból álló padlókárpit is, akárcsak az A-oszlop síkjába épített szélvédő, a stratégiai pontokra illesztett karosszériatömítések és hangszigetelések (pl. az oszlopok belsejében).
Az oszlopokba integrált elválasztók megakadályozzák az alulról érkező hangok terjedését, a háromrétegű ajtószigetelések pedig kirekesztik a menetszél és az utca zajait. Mindezt ún. szigetelőblokkokkal egészítették ki, melyek az oldalablakok alján és sarkaiban bújnak meg, útját állva minden zúgásnak, ami a CR-V utasait zavarhatná.
Persze az a legjobb, ha nem is keletkezik zaj, ezért a karosszériaelemeket számítógép-alapú eljárással (Computer Aided Engineering, CAE) tervezték meg, kis túlzással végleg búcsút intve a robbanásszerű hangoknak. Mindemellett hangszigetelő betétek kerültek az első és hátsó kerékdobokba, valamint a padlóra is, tovább csökkentve a zajt és a vibrációt.