Emlékkép – Múltbéli gyöngyszem: Honda S2000

Majdnem 20 éve már, hogy a Honda elkészítette nagy teljesítményű roadsterjét fennállásának 50. évfordulójára. A legendás S2000 kisebb testvéréből, az S800-ból is sokat merített. Páratlan élményautó volt a maga korában, sőt, a mai napig sok autórajongó szívét képes elcsábítani.

Megbűvöl

Ugyan szükségtelen, de miért ne kapcsoljunk vissza máris kettőt, hogy a fordulatszám-mérő sárga csíkja padlógáz hatására elkezdjen betölteni a 9 ezres tiltás felé? Elbűvölő hangorkán tör elő ilyenkor, no meg persze a gyorsulástól beletapadunk az ülésbe! A díjnyertes blokk 6 ezernél jön elemébe, az élményfaktor az égig szökik. Az első tengely mögötti elhelyezése gondos mérnöki munkának az eredménye, amely során ügyeltek a pontos, az irányíthatóság szempontjából fontos, 50/50-es súlyelosztásra.

120 lóerő. Literenként!

Az 1995-ös Tokiói Autószalonon feltűnt SSM koncepció alapján született meg az S2000. 1999-ben már újságírók keze alatt muzsikált, s hamar Év Motorja díjra is szert tett. Sok autó már ekkor átlagosan teljesített a vezetési élmény terén - akár a nagyobbak közül is. A polgáriasodás kellős közepébe hasított bele a Honda kétülésesének egyedi vezetési élményével, úgy, hogy tátva maradt a nagyközönség szája.

Az egyedi külső érző szívet rejt. A 2 literes, négyhengeres VTEC erőforrás rekordnak számító, 240 lóerős teljesítményt produkált 8 ezres percenkénti fordulat felett. A szívómotorok világában így kétségtelenül legendás hírnévre tett szert a 16 szelepes, alumínium blokk. Kipróbálva a Civic új, 1,0 literes, háromhengeres, turbóval 129 lóerősre húzott egységét lehet igazán tisztán látni a számok között és érezni a különbséget. Turbó nélkül ilyet hogyan? Nem kell végül is más, lássuk csak... több évtizedes versenytapasztalat?

Egyedi környezet és haladásérzet

A digitális sebesség- és fordulatszám-kijelző egy vezetőközpontú fülke központi része. A kormány kis átmérőjű, a hatfokozatú váltó karja már-már joystick szerű. Az üléspozíció sportautóhoz méltóan mély, de 185 centi felett sokkal ne akarjunk utazni. A különleges, H-alakú váz körbeveszi az embert. Merevségét nem érhette panasz akkoriban, igazi remekű volt ilyen tekintetben egyedi gyűrődőzónákkal és kiegészítésekkel. A futómű elemeit alumíniumból készítették az alacsonyabb tömeg érdekében.

A különleges motor és felépítés eredménye a menetteljesítményeken, nevezetesen a 6,6 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 241 km/órás végsebességen is meglátszik. 250 ezer frankos árával jó helyzetből indult az S2000 a piacon, hiszen sem a 2,7 literes Porsche Boxster, sem a 2,8 literes BMW Z3 nem kínált ilyen páratlan vezetési élményt. Elérjük a 6 ezres fordulatot, kezdődik a koncert...

Mágikus és mitikus a mai napig

Valójában a amerikai piacon volt a legsikeresebb a modell. A tengerentúl komoly felvevőpiacot jelent a mai napig a Hondának, ugyanis csak ezen a földrészen termékeink 40%-át el tudják adni a négykerekűeket tekintve. Így itt különösképpen adnak a vásárlói piac igényeire, a trendre és a visszajelzésekre. Európa felé csak 2014-ben fordította újra arcát a márka a válságot követően, és ha sikerül teljesíteni a kitűzött évi 200 ezres eladási bűvszámot, érdekes dolgokat is hozhatnak hozzánk... Ki tudja, kupé Civic-et vagy etalon családi egyterűt?

2004-ben 17 colos felniket és 245 mm széles abroncsokat kapott az S2000, amely tovább javította a kezelhetőséget. A biztonság felé ekkor már egyre jobban elköteleződő márka törekvéseinek megfelelően a menetstabilizáló-elektronika nem maradhatott ki az autóból. Az egyre szigorodó emissziós normák eredményeként alacsony fordulaton nyomatékosabb, 2,2 literes motorral szerelték a sportmodellt, amely már "csak" 8300-as maximális fordulatszámra volt képes odakint. A frissítés során új lámpatesteket, hátsó lökhárítót, kipufogó-végződéseket és fényezést kapott az S2000.

2009-ben különkiadással búcsúztatták az S2000-et 112 583 elkelt példányát követően. A limitált szériából körülbelül 600 francia részesült Európában. A rajongók pontosan tudták, hogy ilyen autó többet biztosan nem fog születni. A roadster ugyanis páratlan módon hordozta a Honda szellemiségét. Lesz modernebb, erősebb, gyorsabb autó, akár egy új S2000-es személyében, de ilyen, a Forma 1-es élményhez hasonló vezetési pereceket többet biztosan nem kínál a gyártó hátsókerék-hajtással, manuális váltóval, ennyi pénzért. Néhány kategóriával feljebb azonban van egy csúcsgép, "valami" NSX, amely bölcs vén módjára hátba vereget és rád kacsint: sose mondd, hogy soha! 😉

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

- a legfrissebbek a HondaNetről