HondaNet

  • A vadonatúj Civic Type R a nagy teljesítményű, hot hatch (ferdehátú) Hondák örökségét viszi tovább
  • A teljesítményorientált átalakításoknak köszönhetően semmihez nem fogható vezetési élményt nyújt az új modell
  • A Honda Civic Type R megdöntötte az elsőkerék-hajtású szériaautók suzukai körrekordját
  • Elődjéhez hasonlóan az új TypeR is megdöntötte a fronthajtású autók körrekordját a Nürburgringen
  • A CarAndDriver Magazin szerkesztői szerint ELSŐ a Compact Sport Cars kategóriában

Honda Civic Type R: Múlt, Jelen és Jövő

Autógyártók szerte a világon folyamatosan versenyeznek a legjobb teljesítményű és leginnovatívabb járművek fejlesztéséért. Ebben a dinamikus és izgalmas mezőnyben a Honda mindig is markáns helyet foglalt-, és foglal el. A Civic Type R modellje egyértelműen kiemelkedik a mezőnyből mind teljesítmény, mind pedig technológia terén melynek most közelebbről is megvizsgáljuk a múltját, jelenét, technikai jellemzőit és egyéb érdekességeit.

Múlt:

A Honda Civic Type R először 1997-ben jelent meg a piacokon, és azonnal felkeltette a rajongók és szakértők érdeklődését. Az első generáció, amely a Civic hatodik generációjára épült (béka lámpás), egyértelműen a sportos teljesítményre fókuszált és mai napig a Japán márka fanatikusainak nagy kedvencei közt van. Az erőteljes motorral és a markáns külső dizájnnal együttesen egy olyan autót hoztak létre, amely a versenypályákon is otthonosan mozgott.

Az évek során a Type R továbbfejlődött, és minden új generációban újabb technológiai és teljesítménybeli fejlesztések történtek. A második generáció (2001-2005) egy olyan autót hozott magával, amely az utcai használat és a versenyzés közötti határt igyekezett összemosni. A harmadik generáció (2007-2011) még radikálisabb megjelenéssel és még nagyobb teljesítménnyel rukkolt elő.

Jelen:

Ahogy beléptünk a 21. századba, a Honda Civic Type R is a legmodernebb technológiákat alkalmazta a teljesítmény és vezetési élmény javítása érdekében. A negyedik generáció (2015-2022) már turbófeltöltéssel rendelkező motort alkalmazott, ami a kisebb hengerűrtartalom ellenére is elképesztő teljesítményt eredményezett (310LE) . A versenypályákon elért rekordok és elismerések jól mutatják, hogy a Honda komolyan gondolja a Type R teljesítményét. A megjelenése előtt 2014-ben rekord időt futott a Nürburgringen az első kerekes Hothatch kategóriában (7:50.63mp), melyet azóta többször megismételt a mindig aktuális modell.

A Honda a legfrissebb technológiákat is beépítette a Type R-be, hogy a vezetők még jobb vezetési élményt élvezhessenek. Az adaptív futómű, a különféle vezetési módok és az összkerékhajtás mind azt a célt szolgálják, hogy az autó mindenféle úton és helyzetben optimális teljesítményt nyújtson.

Külső megjelenés:

Elérkeztünk a jelenkori modellhez. Kétség nem fér hozzá, hogy a cél egyértelműen a japán tervezésű forma, a korábbi modell egyszerűsítése volt, a kor divatszelleméhez alkalmazkodva.

De ebben az esetben ezzel nem nyúltak mellé. Tökéletes vonalvezetés, amit már a Civicnél megszokhattunk, néhány extra elemmel spékelve. A hátulján az immáron kevésbé tolakodó szárny, a pirosra festett Brembo féknyergek, és a már ikonikussá vált piros Honda logo, amiből egy laikus számára is érezhető, hogy ő bizony reggelire valami nagyon furcsát reggelizett.

A tizedik generációt követően egy merőben letisztultabb, ám sportosságát kiemelő autót készítettek. Még ha viccesnek is tűnik, ugyan azt érték el, mint 2020-ban a Honda E-vel. Mész az utcán, megnézik. Ez ilyen egyszerű.

Belső megjelenés:

Amikor kinyitod az ajtót, elbűvöl az a világ amit látsz. Hirtelen a hipermarket parkolóból a versenypályára repít a fantáziád, és csak menni akarsz. 

A pirosló ülések, az azonos színű biztonsági öv, a beltér is teljes mértékben a sportosságot tükrözi. Bár a kijelző nem igazán illik ebbe a világba, de átváltasz a R Log-ra, és a sok adat közt el is veszel. A váltó rövid, pontos, és tökéletesen illik a vizuális összképbe, arról nem is beszélve, hogy manuál. 

A 11 generációs Civic egyes elemei, apróbb részletek, visszaköszönnek itt is, mint például a méhsejtrács mintás légbefúvók, de ez a továbbiakban csak tovább lesz cifrázva. (Honda CR-V p:HEV)

 Az ülések kagylóságának fontossága, az első komolyabb kanyarban értelmet nyer, amikor a hátul ülőkön látod, hogy bizony itt kanyar volt, de Te mint vezető, ebből mit sem érzékeltél. 

Teljesítmény:

És a teljesítmény. Na igen… ”Sportautó 2 literrel? Ugyanmár…” – merül fel sokszor a Hondát, érő kritika. Erre csak azt tudom mondani, ülj bele a TypeR-be, menj vele 100km-t és rájössz, hogy elég, sőt néha talán sok is. A 2 literes turbófeltöltésű motor, szépen teszi a dolgát. Csúcsteljesítménye 329 lóerő, ami biztosan állítom, MINDENRE elég. Közúton Comfort módban szépen elautózgatsz vele, versenypályán előkerülhet a Race, és onnantól öröm a köbön.

A Civic Type R modelleket mindig is az erős, közvetlen, nagy fordulatszámra pörgethető motorok miatt kedvelték a tulajdonosok, így van ez a sorozat 1997-es bemutatkozása óta. Ez a hozzáállás tette közkedveltté a Civic Type R-t az elmúlt 25 évben, s ez viszi majd sikerre a legújabb kivitelt is – egy vérbeli sportkocsi a vezetés szerelmeseinek.

A gyári fogyasztási adatok szerint 8 liter környékén el lehet autókázni vele. Hát ez az, amit sajnos nem tudtam kipróbálni. A 10 literes átlag viszont garantált, és igen, ezt minden körülmények között stabilan hozza. Az óvatoskodó, tojáshéjas stílust hagyjuk meg a hibrideknek, és az elektromosaknak, amikkel sokszor a gyártó által megadott fogyasztás alá is be lehet menni, de TypeR-t nem ezért vesz az ember.

A Civic Type R-t továbbra is négyhengeres, turbófeltöltésű, 2,0 literes VTEC erőforrás hajtja, de még fejlettebb, kifinomultabb formában kerül az autóba, méghozzá megannyi motorsportból érkező innovációval hatékonyabbá téve. Ez utóbbiak a teljesítményt, a forgatónyomatékot és az autó reakcióidejét is kedvezően befolyásolják, így még a kifutó Type R kis tömegű Limited Edition változatát is messze felülmúlja az új nemzedék. A TypeR-ben ugyan az a K20C1 motorkódú erőforrás van, ami az idén megjelent Acura Integra TypeS-ben. Ez az első Egyesült Államokban gyártott motor, melyet a Ohio állambeli Annában gyártanak.

Futómű:

Még egy, az autót ért kritikáról: a túl kemény és “kényelmetlen” futómű. Nos lenne itt egy fontos tény, melyet sokan elfelejtenek úgy tűnik. A TypeR egy sportautónak készült modell. Tényleg kemény a futóműve, de aki ilyen gépben gondolkozik az számol ezzel, és nagy valószínűséggel, nem csak szereti, de igényli is ezt, tehát őszintén szólva ezeket a kritikákat én személy szerint nem teljesen értem, de ezt döntse el mindenki maga.

Az új Honda Civic tervezésekor arra törekedtek a japán vállalat munkatársai, hogy a karosszéria, a kormánymű és a futóműrendszer egyaránt a legmagasabb színvonalon álljon, s ne csak teljesítményével és közvetlenségével varázsolja el vezetőjét (és utasait is) a modell, hanem pontos visszajelzéseivel is.

A kormányzásra, illetve a kerekektől érkező visszajelzésekre egyaránt figyeltek, hogy még közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jármű és a vezető között, és ezt nagyon jól teszi az autó.

Saját élmények:

Amikor átvettem az autót, már az első személyes találkozáskor érezhető volt, hogy élménydús néhány napnak nézek elébe, bár kicsit tartottam tőle. Amikor a parkolóban átültem a TypeR-be, egyszerűen lenyűgözött, már az az érzés, amit ez az autó nyújt. Egy igazi pilótafülkében érzi magát az ember, ahol a gép dolgozik alatta folyamatosan, és egy percre sem szabad elbambulni, és mindent meg kell gondolni. 

A manuál 6 sebességes váltó hihetetlen pontos, és borzasztó kényelmes. Lenyúlsz, kuplung, vált, minden egyes váltás egy igazi gázfröccs egy autókedvelő szívének. Meg lehet próbálni finomkodva vezetni, de minek, ez az autó nem arról szól. Nem zavarja a magas fordulat, sőt, valójában épp ezt igényli. Bár belül csak egy hanggenerátor halk zaja pezsdíti a vérünket (csak R-módban), igazi élményautózás vele minden perc, akár Comfort, akár Sport módban használjuk, az individualról nem is beszélve. Elképzelni nem tudom milyen lehet az amikor hetek hónapok alatt gyűjtött tapasztalat után az ember teljesen magára szabja.

Mint fentebb említettük, megnézik az emberek az utcán, de nem a hangja miatt, kívülről szinte semmit nem hallani az autóból, nem pofátlan.

De mindezek ellenére, mivel méretében egyáltalán nem tér el a hibrid Civictől, tökéletesen lehet használni mint egy átlag családi szedánt. Egy biztos, ebből mindenki mosolyogva fog kiszállni.

Hosszú sorokon keresztül lehetne még írni a gondolatokat, tapasztalatokat, de inkább próbáld ki ha van rá lehetőséged, és tapasztald meg azt az élményt amit egy igazi sportautó, értelmezhető keretek és minimális kompromisszumok mellett nyújtani tud! 🙂

Technikai adatok: a számok tükrében