1139 Budapest, Fáy utca 43.
Telefon:+36 1 340 2378
E-mail: info@hondanet.hu
Ma tartotta legújabb, legfejlettebb menetbiztonsági eszközeinek nemzetközi bemutatóját a Honda. A legendás japán vállalat arra törekszik, hogy végleg felszámolja a közlekedési baleseteket, egyszersmind lehetővé tegye, hogy az emberek kockázatok nélkül, teljes biztonságban élvezhessék a mobilitás nyújtotta szabadságot.
Ennek érdekében két innovációt dolgozott ki, melyekkel elérhető a fő célkitűzés, nevezetesen, hogy 2050-ben már egyetlen olyan halálos baleset se történjen, melyben Honda motorkerékpár vagy autó érintett. Az egyik nóvum az úgynevezett „Intelligens Vezetéstámogató Technológia” (Intelligent Driver-Assistive Technology), ami a világ első, mesterséges intelligencián alapuló, közúti asszisztense, mely nem egyébre képes, mint kiszűrni a vezetői hibák többségét, ezáltal minimálisra csökkenteni az ütközések kockázatát.
A másik találmány az „Épen és Egészségesen Hálózati Technológia” (angolul: Safe and Sound Network Technology), azaz egy új telekommunikációs rendszer, ami kapcsolatot teremt a járókelők, a járművel közlekedők és az infrastruktúra között, így megelőzhetővé válik a veszélyes helyzetek kialakulása.
Miként a „Biztonságot mindenkinek” jelmondat is tanúskodik róla, a Honda elsődleges célja, hogy a közúti közlekedés teljesen balesetmentessé váljon, ezért mélyreható kutatási-fejlesztési munkát végzett a hardverek és a szoftverek területén.
Ennek jegyében még fejlettebbé tette a nemrégiben bemutatott, többirányú vezetéstámogató és menetbiztonsági rendszerét, a Honda SENSING 360-at. Ennek új változatát 2030-ra már minden modell megkaphatja a főbb piacokon, sőt motorkerékpár-felismerő funkcióval is bővülhet tudása, amellett, hogy a már ismert ADAS-t (Advanced Driver-Assistance System) is okosabbá teszik a cég szakemberei.
Folytatódik a Honda motorkerékpár-biztonságot szolgáló eszközeinek fejlesztése is, miként a menetbiztonsághoz kapcsolódó oktatási módszereken (Honda Safety EdTech) is tovább dolgoznak a japán mérnökön. Ha minden a cég tervei szerint alakul, 2030-ra felére*1 eshet a Honda autókat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma, legkésőbb 2050-ben pedig már egyetlen emberi életet követelő ütközés se történik majd a márka járműveivel.
1. Menetbiztonság személyre szabva:
Élet – vezetői hibák nélkül; az Intelligens Vezetéstámogató Technológia
Az emberi agy és a kockázatvállaló viselkedés tanulmányozásával a Honda feltérképezte a vezetői hibák hátterét. A vizsgálat úgynevezett funkcionális mágneses rezonanciavizsgálato, (fMRI)*2
A szorongást okozó vezetői hibák kiszűrése érdekében a Honda mélyre ható kutatásokat végzett, és – egyebek mellett a funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat *2 előnyeit kihasználva – embereket és körülményeket megértő rendszert dolgozott ki.
Ez a világelső, mesterséges intelligencián alapuló eszköz az Intelligens Vezetéstámogató Technológia nevet kapta, és az ADAS érzékelőit, illetve kameráit használja fel, hogy felmérje a jármű környezetét, valamint az aktuális közlekedési szituációt. A valós idejű adatokból dolgozó MI „tudja”, hogy az adott helyzetben mi lenne a megfelelő vezetői viselkedés, és olyan támogatás nyújt, ami igazodik a vezető tudatállapotához, valamint a körülményekhez.
A vezetéstámogató funkciók új nemzedék jelenleg kutatási-fejlesztési státuszban van, de a Honda szeretné mihamarabb megvalósítani a „hibamentes”, biztonságos közlekedési rendszert, amelyben személyre és helyzetre szabott támogatást kapnak a sofőrök, így elkerülhetik a baleseteket.
<A Honda új vezetéstámogató rendszerének három legfőbb előnye>
A jármű mesterséges intelligencián alapuló segédlete csökkenti a sodródás mértékét és meggátolja, hogy a túl későn beavatkozó vezető miatt történjen baleset.
A Honda most bemutatta az új „Intelligens Vezetéstámogató Technológiát”, a jövőben pedig folytatja fejlesztését, hogy a 2020-as évek első felében felépíthesse a rendszer teljes hátterét, majd az évtized második felében megkezdhesse gyakorlati alkalmazását.
Ezzel a Honda ismét nagyot mozdítja előre a hagyományos vezetéstámogató rendszereket, hiszen segít a sofőrnek elkerülni a balesetveszélyt rejtő közlekedési helyzeteket. Emellett az AI-alapú rendszer próbálja teljesen kiküszöbölni – az ütközések 90%-áért felelős – vezetéstechnikai hibákat*3.
2. Együtt, biztonságban az összes közlekedő:
„Épen és Egészségesen Hálózati Technológia” létrehozása, melynek lényege, hogy a telekommunikációs rendszerekkel hálózatba kapcsolja az összes közlekedőt.
Emellett arra törekszik, hogy a közlekedők – a távközlési rendszereknek köszönhetően – kapcsolatban legyenek egymással, szinte együtt éljenek az utakon, és létrejöjjön a biztonságos, együttműködő közlekedők társadalma.
Az „Épen és Egészségesen Hálózati Technológia” révén szervereken összesítik az út menti és fedélzeti kamerákból, valamint okostelefonokból nyert adatokat, és a virtuális térben reprodukálják a közlekedési helyzeteket. A virtuális térben elemzik a pillanatnyi körülményeket, és a rendszer azok alapján megjósolja, pontosabban szimulálja, hogy miként viselkednek majd az egyes vezetők balesetveszélyt rejtő helyzetekben. Ezután a rendszer kiválasztja a leghatékonyabb, leghasznosabb vezetési tanácsokat, hogy segítse a közlekedőket a lehetséges vészhelyzetek elkerülésében.
Az információk és a tanácsok ösztönösen feldolgozható formában jutnak el a sofőrökhöz, motorosokhoz, gyalogosokhoz stb. a HMI-n (ti. ember és gép közötti érintkezési felületen) keresztül, arra ösztönözve őket, hogy – még a vészhelyzet kialakulása előtt – tegyenek meg mindent a balesetek megelőzéséért.
Hogy ez 2030 után a mindennapi közlekedés részévé váljon, a Honda 2025-ig megvalósítja – az addigra bizonyítottan hatékony – rendszer hátterét, fokozza az egész iparágra kiterjedő együttműködést a köz- és magánszféra között, s még az évtized vége előtt szabványosítja a technológiát.
„Szeretnénk teljesen kiküszöbölni a mobilitási kockázatokat, és – új értékként – biztonságot, valamint nyugalmat garantálni minden egyes közlekedőnek. Ennek érdekében új műszaki megoldásokat fejlesztettünk ki, melyek – a már említett új értékként – segíthetnek elérni, hogy 2050-ben a Honda autók és motorkerékpárok képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni. Hogy a balesetmentes társadalom megvalósulhasson, tovább gyorsítjuk a fejlődést az iparágban, valamint a köz- és magánszférában.”